Designmuseum Den Bosch Gijs Bakker Overview 2
© Noortje Knulst
Kunst 14 oktober 2022

Ontwerparchief van Gijs Bakker voor Design Museum

Het ontwerparchief van Gijs Bakker, 'vader' van het Dutch Design, is aangekocht door Design Museum Den Bosch. Het gaat om objecten die inzicht geven in de totstandkoming van Bakkers omvangrijke oeuvre. De Vereniging Rembrandt hielp bij de verwerving van een veertiental objecten en ensembles, waaronder unieke prototypes.
Minimale middelen, maximaal effect

Het oeuvre van Gijs Bakker (1942) is bijzonder veelzijdig. Bekend zijn de sieraden die hij - dikwijls samen met zijn vrouw Emmy van Leersum - ontwierp in een elegante, sobere vormentaal. Daarnaast werkte Bakker als industrieel ontwerper aan de vormgeving van de meest uiteenlopende objecten, van stoelen, lampen en theepotten tot afwassponsen en afvalbakken. Bakker maakte ook ontwerpen voor de openbare ruimte. De rode draad in zijn oeuvre: met minimale middelen het maximale bereiken.

Prototypes

De ingenieuze ontwerpen van Bakker worden gekenmerkt door een heldere, krachtige vorm, die vanzelfsprekend aandoet. Daar gaat echter meestal een lang proces van 'afschaven' aan vooraf. Hoe Bakker in die fase experimenteert met verschillende vormen en materialen, blijkt onder andere uit de modellen en prototypes in zijn archief. Een van de objecten die met steun van de Vereniging Rembrandt is verworven, betreft een prototype van Bakkers bekende 'strokenstoel'.

Designmuseum Den Bosch Gijs Bakker Single 11

Gijs Bakker, prototype voor een afvalbak in Oostburg, ca. 1991 | hout en metaal, H 11,5 cm | Design Museum Den Bosch | gesteunde aanwinst uit 2021

Zandtaartjes

Twee andere prototypes uit het gesteunde ensemble horen bij een bank en afvalbak die Bakker ontwierp voor het Zeeuwse Oostburg. De geribbelde kegels doen denken aan zandtaartjes en schelpen, die weer verwijzen naar herinneringen aan een zomer aan het strand. Met die prettige associaties wilde Bakker de sombere sfeer van het naoorlogse stadscentrum doorbreken. Bakker: 'Ooit had Oostburg de functie van badplaats en kwamen de badgasten daar dineren en logeren. Dat gevoel van de zee en het strand wilde ik uitdrukken in het straatmeubilair.'

Ronde brillen

Niet alle ontwerpen van Bakker zijn uitgevoerd. De aanwinst bevat een aantal modellen voor brillen die Bakker ontwierp voor de firma Polaroid, die ze echter nooit in productie heeft genomen. Bakker heeft eens toegelicht hoe dat is gegaan: toen hij de brillen uit zijn koffer haalde in de imposante vergaderzaal van het Polaroid-hoofdkantoor in Parijs, werd hem direct verteld dat ze niet voldeden. Het hadden vlinderbrillen moeten zijn, want 'rond' was uit de mode.

Designmuseum Den Bosch Gijs Bakker Single 8
© Noortje Knulst

Gijs Bakker, drie prototypes voor brillen, 1972 | cellulose acetaat, H 6,4 cm | Design Museum Den Bosch | gesteunde aanwinst uit 2021

Droog Design

Bakker is niet alleen van grote betekenis voor de Nederlandse designwereld vanwege zijn ontwerpen, maar ook als oprichter van het label Droog Design, dat hij in 1993 met Renny Ramakers begon. Het inmiddels internationaal gerenommeerde Droog Design wordt gekenmerkt door krachtige ontwerpen die vaak humor bevatten. Bakker maakte er zelf ook werk voor, zoals High-tech Accent, een theepot waarvan de titel verwijst naar het polyester touw waaruit het handvat is gemaakt.

Design Museum

Dankzij deze aanwinst kan het Design Museum Den Bosch voortaan beter vertellen over Gijs Bakker en zijn rol in de (Nederlandse) designwereld. Ook vormt Bakkers archief een belangrijke aanvulling op het archief van zijn vrouw en ontwerppartner Emmy van Leersum, dat in 2010 ook met steun van de Vereniging Rembrandt is aangekocht door het Design Museum Den Bosch.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Jheronimus Fonds).

Benieuwd naar de andere objecten? Klik hier.