St MA v Everdingen Off Oude Schutterij Na uitsnede A4
© René Gerritsen
9 januari 2020

Schutters van Alkmaar weer in oorspronkelijke luister te bewonderen

Het groepsportret De officieren van de Oude Schutterij van Alkmaar van de 17de-eeuwse schilder Caesar van Everdingen is gerestaureerd en weer voor iedereen te zien. De intensieve restauratie duurde ruim een jaar en was alleen mogelijk dankzij een forse bijdrage van de Vereniging Rembrandt, daartoe in staat gesteld door haar BankGiro Loterij Restauratiefonds.
Uit het zicht

Van Everdingens vroegste schuttersstuk hing drie jaar geleden voor het laatst in Stedelijk Museum Alkmaar, op de tentoonstelling Vleiend penseel: Caesar van Everdingen (1616/1617-1678). Door de dikke, vergeelde vernislaag en de vele storende overschilderingen viel er toen echter weinig aan te genieten. Na de tentoonstelling keerde het schilderij dan ook terug naar het depot.

Before and after detail

Detail van het schuttersstuk: de linkerhelft toont de situatie vóór restauratie, de rechterhelft de situatie erna

Wall of fame

Restauraties van werken van dit formaat kunnen behoorlijk in de papieren lopen. Voor veel musea, waaronder Stedelijk Museum Alkmaar, zijn zulke operaties nauwelijks te bekostigen. Toen in 2018 bekend werd dat de Vereniging Rembrandt begon met het bijdragen aan restauraties, kwam in Alkmaar onmiddellijk het groepsportret van Van Everdingen in gedachten. Het museum deed met succes een aanvraag en al aan het einde van 2018 kon worden begonnen met restaureren. Afgelopen december werd de restauratie voltooid en op maandag 6 januari keerde het schilderij terug naar Alkmaar. Niet naar zijn oude plek in het depot, maar naar een permanente plaats op de wall of fame die het museum voor Van Everdingen als grootste meester van de stad heeft ingericht.

Sleeping beauties

De Vereniging Rembrandt vindt dat alle belangrijke kunst die door musea is verzameld ook te zien moet zijn. Daarom helpt zij musea bij het wakker kussen van sleeping beauties in het depot. Meer weten? Klik hier.

2020 januari DSCF8989 Allard Kaai Schuttersstuk Caesar van Everdingen