Tentoonstellingen2020 RS Zaalfotos Peter Tahl Zaalfoto The Rolling Stones Unzipped 6
© Peter Tahl
1 februari 2021

Zorgen om reserves musea

In de afgelopen maanden hebben Nederlandse musea flink ingeteerd op hun reserves. De lockdown vraagt bovendien om grote flexibiliteit: door de onzekerheid over de heropeningsdata moeten musea nieuwe presentaties en tentoonstellingen blijven programmeren, met het risico dat die straks weer voortijdig moeten sluiten.

Broodmagere musea

In dagblad Trouw vertelt Martijn van Nieuwenhuyzen, directeur van Museum de Pont in Tilburg, over het nieuwe programma van zijn museum, bestaande uit kleine tentoonstellingen waarvoor geen kostbaar bruikleenverkeer nodig is. De kunstwerken komen uit de eigen collectie of zijn afkomstig van kunstenaars uit de omgeving. Dat staat in schril contrast met de grote tentoonstelling The Rolling Stones - Unzipped in het Groninger Museum, waarvan de voorbereiding jaren geleden begon. Die tentoonstelling opende op 20 november 2020 en ging kort daarna op slot vanwege de lockdown - eind maart moeten de bruiklenen weer terug. Als de lockdown wordt verlengd, heeft vrijwel niemand The Rolling Stones - Unzipped kunnen zien, vertelt Vereniging Rembrandt-directeur Fusien Bijl de Vroe in het artikel. Zij maakt zich bovenal zorgen om de financiële situatie van de Nederlandse musea. Ongeacht de exacte duur van de lockdown, zullen die vrijwel allemaal 'broodmager' uit de crisis komen.

Lees hier het artikel op de website van Trouw.