131-delig servies Loosdrechts porselein

ca. 1777-83 Porseleinmanufactuur M.O.L. Kasteel-Museum Sypesteyn

Porseleinmanufactuur M.O.L. (1774 - 1784)
Restaurator(en)
Sabine Westerhuis
Voltooid in
Kasteel-Museum Sypesteyn

Restauratie

In 2021 werd Kasteel-Museum Sypesteyn in de gelegenheid gesteld een 131-delig rozenservies van Loosdrechts porselein te laten restaureren. Het servies is aan het eind van de jaren tachtig met steun van de Vereniging aangekocht voor het Goois Museum en in 2018 overgedragen aan Kasteel-Museum Sypesteyn. Door een calamiteit tijdens de eerdere opslag was een deel van het servies beschadigd geraakt. Bij objecten die slechts fragmentarisch bewaard zijn gebleven, koos restaurator Sabine Westerhuis voor een terughoudende benadering. De belangrijkste stukken, zoals fraai gedecoreerde terrines, zijn met zorg gereconstrueerd.

Het servies is zeer uitgebreid en kan vroeg – rond 1780 – worden gedateerd. Het porselein van Loosdrecht maakt deel uit van de geschiedenis van de Nederlandse porseleinfabrieken die zich in de 18de eeuw vestigden in onder andere Weesp, Loosdrecht en Ouder-Amstel. De Loosdrechtse porseleinfabriek onderscheidde zich daarbij door haar veelzijdigheid. Dit rozenservies behoort tot de pronkstukken in de collectiepresentatie van Kasteel-Museum Sypesteyn, dat de ontwikkeling van Hollands porselein toont.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!