Portret van Henriëtte Francisca Louisa von Hohenzollern-Hechingen

1649 Gerard van Honthorst Het Markiezenhof

Gerard van Honthorst (1592 - 1656)
Restaurator(en)
Johanneke Verhave
Voltooid in
Het Markiezenhof

Henriëtte straalt weer

In 2018 verwierf Het Markiezenhof in Bergen op Zoom een kinderportret van de Bergse markiezin Henriëtte Francisca Louisa von Hohenzollern-Hechingen, geschilderd door de beroemde Utrechtse kunstenaar Gerard van Honthorst (1592-1656). De betekenis van het schilderij voor het museum is groot omdat zich daar ook een tweede portret van hetzelfde meisje uit hetzelfde jaar door Honthorst bevindt. Het hoofd, de jurk en de achtergrond zijn hetzelfde, maar de houding is net iets anders en over de jurk op de recent verworven versie is bovendien een schortje geschilderd.

De twee portretten kunnen samen een bijzonder inzicht geven in de schilderpraktijk van Van Honthorst, maar dan moet de nieuwe aankoop van het museum wel eerst gerestaureerd, want het verkeert in een slechte conditie. Het is te danken aan het Dorodarte Kunst Fonds dat deze hoognodige restauratie mogelijk is.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dorodarte Kunst Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!

Gezicht tijdens verwijderen overschildering en olielaag
Henriëtte straalt weer

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2021, pp. 46-49