0 IMG 3565 Marco Zwinkels
© Tom Haartsen
Verkleind Marco Zwinkels plaatsing op zaal
© Marco Zwinkels
Jan Schoonhoven (1914 - 1994)
Restaurator(en)
Francien van Daalen
Voltooid in
Museum Prinsenhof Delft

Restauratie

In 2019 kocht Museum Prinsenhof een bijzonder, vroeg werk van Jan Schoonhoven aan: het zogenaamde Apostelhuis, een kartonnen en papieren maquette van een kerkgebouw met meer dan veertig heiligen en andere figuren. Het fragiele werk was hard aan restauratie toe. Na bijna zeventig jaar was het verkleurd en bros geworden en waren er talloze beschadigingen ontstaan. Papierrestaurator Francien van Daalen maakte het werk schoon, repareerde beschadigingen en zette losse onderdelen weer vast. De oorspronkelijke vorm en constructie van het kerkgebouw werden zoveel mogelijk hersteld. De restauratie werd afgesloten in de zomer van 2021 met een goed bezochte presentatie: Het Apostelhuis van Jan Schoonhoven. Een meesterwerk van papier.

De Delftse kunstenaar Jan Schoonhoven is vooral bekend om zijn witte, abstracte wandreliëfs. In de vroege jaren 1950 – in aanloop naar zijn abstracte werk – maakte hij het Apostelhuis. Het is een sleutelstuk dat de ontwikkeling naar zijn reliëfs inzichtelijk maakt. Museum Prinsenhof verzamelt belangrijke werken van Delftse kunstenaars, waaronder ook die van de Informelen en de Nulgroep uit de jaren 1950 en 1960, groepen waar Schoonhoven deel van uitmaakte. Het museum bezit 63 werken van de kunstenaar met daaronder verschillende unieke stukken als het Apostelhuis. Dankzij de restauratie kan het museum dit bijzondere object regelmatig aan het publiek tonen.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!

Bulletin

Apostelhuis detail Bulletin