Een altaarstuk met de Kroning van Maria

Voltooid in
Kasteel Huis Bergh

Restauratie

Dit altaarstuk bestaat uit een groep laatmiddeleeuwse beelden die in de 19de eeuw in een neogotische kast zijn geplaatst. De beelden waren hard toe aan restauratie, met name door de slechte staat van de beschildering en de vergulding. Restaurator Aleth Lorne consolideerde de verf en het verguldsel, werkte storende lacunes bij, en maskeerde enkele breuken. De beelden van de vrouwelijke heiligen, Elisabeth van Thüringen en Catharina van Alexandrië, waren in het verleden zeer waarschijnlijk op elkaars plek beland. Daarom zijn ze bij de restauratie omgewisseld.

De beelden zijn vermoedelijk gemaakt in het 16de-eeuwse Neurenberg, in de omgeving van de beroemde beeldsnijder Veit Stoss. Dergelijke beeldengroepen zijn zeldzaam in de Collectie Nederland, en dit altaarstuk behoort tot de hoogtepunten in de collectie van Kasteel Huis Bergh. Daarom was het van groot belang dat het altaarstuk gerestaureerd werd. Zodat het zo goed mogelijk beschermd blijft tegen verval, en weer in optimale conditie getoond kan worden aan het publiek.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Hendrickje Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!

1 voor behandeling 2
Een ingewikkelde puzzel