Elisa weigert de geschenken van Naäman

2020 Ferdinand Bol Museum Rembrandthuis

Ferdinand Bol (1606 - 1680)
Restaurator(en)
Herman van Putten en Mireille Engel
Voltooid in
Museum Rembrandthuis

Restauratie

Ferdinand Bol maakte het schilderij Elisa weigert de geschenken van Naäman in 1661 voor het Amsterdamse Leprozenhuis. Een toepasselijk thema, want dit Bijbelse verhaal gaat over liefdadige hulp aan een melaatse. Museum Het Rembrandthuis heeft het schilderij in langdurige bruikleen van het Amsterdam Museum. Sinds de laatste restauratie in 1945 was het werk in conditie achteruit gegaan, waardoor het nog maar zelden werd getoond. Restaurator Herman van Putten nam het schilderij onder handen, zodat de details en kleurenpracht weer zichtbaar zijn.

Het schilderij van Ferdinand Bol is een hoofdwerk van een van Rembrandts meest succesvolle leerlingen. De compositie wijst op een sterke invloed van Pieter Lastman, de leermeester van Rembrandt, wiens werk een van de speerpunten van Museum Het Rembrandthuis is. Het ambitieuze werk is bovendien een goed voorbeeld van 17de-eeuwse moraliserende voorstellingen, hier gericht op de opdrachtgevers, de regenten van het Amsterdamse Leprozenhuis. Een belangrijk werk dus voor de Collectie Nederland en het Rembrandthuis, dat zich dichtbij de oorspronkelijke locatie bevindt waarvoor het zo’n 360 jaar geleden is gemaakt.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!