Gezicht op Amersfoort

1671 Matthias Withoos Museum Flehite

Matthias Withoos Gezicht op Amersfoort 1671 afm 2075 x 4275 cm foto Ruben de Heer2
© Foto: Ruben de Heer
René Gerritsen Kunst Onderzoeksfotografie Gezicht op Amersfoort Mathias Withoos 1671 Museum Flehite Na restauratiefc8d57252d7ad82785392101f0b3af51e8001d03a46455e8aadaa05a6fb4affa 1
© René Gerritsen Kunst & Onderzoeksfotografie
Matthias Withoos (1621/27 - 1703)
Restaurator(en)
Kathrin Kirsch
Voltooid in
Museum Flehite

Restauratie

Matthias Withoos maakte zijn grote Gezicht op Amersfoort in 1671 voor de stad Amersfoort, waar het sindsdien vele eeuwen in het stadhuis heeft gehangen. Sinds 2001 heeft Museum Flehite het schilderij in bruikleen van de gemeente. Door de vergeelde vernislagen en verkleurde retouches viel er weinig plezier meer aan te beleven. Restaurator Kathrin Kirsch was vele maanden bezig met de restauratie van dit grote stadsgezicht. Ze stuitte daarbij op problemen, zoals een lastig te verwijderen laklaag, maar ook op leuke vondsten: zo trof ze een vingerafdruk aan van de kunstenaar of een assistent in een rookpluim boven een schoorsteen.

De Amersfoortse Matthias Withoos was in de tweede helft van de 17de eeuw de bekendste schilder van de stad en zijn Gezicht op Amersfoort is dan ook goed op z’n plaats in Museum Flehite, dat een overzicht van de plaatselijke schilderkunst laat zien. Het werk is onderdeel van de vaste opstelling en een ankerpunt waarmee bezoekers de voor een groot deel nog bestaande historische middeleeuwse stad Amersfoort leren kennen. De opdracht die Withoos destijds van het stadsbestuur kreeg, laat tevens zien hoe belangrijk een gemeente als opdrachtgever kan zijn.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!

Detail Withoos Flehite Bulletin
Operatie Withoos