Arnold Floris van Langren (ca. 1571 - 1644)
Restaurator(en)
Francien van Daalen, Jurjen Creman en Daan Brouwer
Voltooid in
Musea Zutphen (Stedelijk Museum Zutphen & Museum Henriette Polak)

Restauratie

Ruim 400 jaar geleden gaf de stad Zutphen de Amsterdamse globemakers Van Langren opdracht voor het maken van een globe. Deze aardbol is altijd in Zutphen gebleven – met een korte onderbreking voor een welkome restauratie. Het papier waarmee de bol van papier-maché is bekleed, was in slechte conditie en ontbrak zelfs hier en daar. Ook andere onderdelen waren aan restauratie toe, zoals de houten horizonring, die door krimp was gaan barsten. Papierrestaurator Francien van Daalen verwijderde oppervlaktevuil en verving oude storende reparaties. Meubelrestaurator Jurjen Creman repareerde het houten onderstel, de ‘stoel’, en metaalrestaurator Daan Brouwer behandelde de metalen onderdelen.

Het is bijzonder dat de aardglobe sinds de verwerving in 1608 nog steeds in bezit van de stad is. De bol is bovendien een van de vijftien nog bewaard gebleven grotere globes die de familie Van Langren – de eerste globemakers in Amsterdam – tussen 1597 en 1645 maakte. Ook de rijke illustraties met onder andere Willem Barentsz’ hut ’t Behouden Huys bij Nova Zembla maken het een interessant exemplaar. De grote aardbol is, tot slot, een topstuk in de collectie van Stedelijk Museum Zutphen.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Restauratiefonds [thans Vriendenloterij Restauratiefonds])

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!

Bulletin

Een avontuurlijke reis