Portret van de burgemeesters van Weesp

2019 Gijsbert Jansz Sibilla Museum Weesp

Gijsbert Jansz Sibilla (ca. 1598 - 1655)
Restaurator(en)
Caroline van der Elst
Voltooid in
Museum Weesp

Restauratie

In de collectie van het Museum Weesp bevindt zich een groepsportret van drie burgemeesters, een stadssecretaris en een bode. Het werd in 1652 gemaakt door Gijsbert Jansz Sibilla, die naast meesterschilder ook burgemeester van Weesp was. De slechte staat van het schilderij maakte restauratie noodzakelijk. Restaurator Caroline van der Elst behandelde het werk grondig. Over het burgemeestersportret en de restauratie ervan organiseerde het museum in 2021 de presentatie De hand van de meester.

Het burgemeestersstuk van Gijsbert Jansz Sibilla is sinds 1652 eeuw onafgebroken in het bezit van de stad Weesp. Museum Weesp bezit daarnaast nog een tweede, groter groepsportret van zijn hand. De aanwezigheid van deze grote bestuurdersstukken zegt veel over de rijkdom van Weesp in de 17de eeuw. Aan de hand van dit stuk kan het museum vertellen over de geschiedenis van de stad.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Restauratiefonds [thans Vriendenloterij Restauratiefonds])

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!