Foto: Peter Lange
Haarboeket zonder virtrine foto Peter Lange
Haarboeket detail foto Peter Lange
© Peter Lange
Joannes Wilhelmus de Hoog (1847 - 1923)
Restaurator(en)
Nancy Knaap en Bella Zurcher
Voltooid in
Museum Tot Zover

Restauratie

Museum Tot Zover kocht in 2008 een uitzonderlijk object: een vitrinekast met daarin een boeket met bloemen van mensenhaar. Het boeket is gemaakt door I.W. de Hoog Jz, die daarvoor haren van verschillende leden van de familie gebruikte. Hij schonk het in 1871 aan zijn vader als verjaardagscadeau, ter nagedachtenis aan overleden en ter ere van nog levende familieleden. Anderhalve eeuw later was het boeket dringend aan restauratie toe. Het was stoffig, enkele takken waren geknakt of losgeraakt en veel bloemen en bladeren waren aangetast door schimmel. Restauratoren met verschillende expertises werkten aan de restauratie van het object, waarbij ook de vitrinekast werd behandeld.

Al eeuwen bewaren mensen als herinnering het haar van overledenen, in sieraden bijvoorbeeld. In de 19de eeuw werd deze traditie echt populair en verschenen er allerlei soorten gedenkstukken gemaakt van menselijk haar. Een monumentaal boeket als dit is nationaal, maar ook internationaal een unicum. In de vaste presentatie van Museum Tot Zover is de vitrine met het bijzondere boeket een absolute blikvanger.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!

Haarboeket Bulletin
Boeket komt tot bloei