Huis te Riviere in Schiedam

Voltooid in
Stedelijk Museum Schiedam

Restauratie

Huis te Riviere in Schiedam is aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog – omstreeks 1574 – door brand verwoest. Er is slechts een klein deel bewaard. Enkele vroege voorstellingen, waaronder dit schilderij door een anonieme kunstenaar, geven een beeld van hoe de burcht er moet hebben uitgezien. Het werk bevindt zich al sinds 1688 in het bezit van de stad Schiedam. Omdat het ontsierd werd door vergeeld vernis, verkleurde retouches en sleetse partijen, liet Stedelijk Museum Schiedam het behandelen door restaurator Eva van Zuien. Dendrochronologisch onderzoek om de oudheid van het paneel te bepalen leidde tot de verrassende conclusie dat het schilderij pas na 1625 is ontstaan, wat betekent dat de maker naar oudere voorstellingen van de burcht heeft gewerkt.

Het schilderij met het gezicht op Huis te Riviere maakt al sinds de 17de eeuw deel uit van het stedelijk kunstbezit van Schiedam. Na restauratie krijgt het een plaats in het zogenaamde ‘Diorama Schiedam’ in de vaste opstelling van het museum, waarin aandacht wordt besteed aan belangrijke gebeurtenissen uit de geschiedenis van de stad. Het bestuur van de Vereniging Rembrandt is positief over de plannen van het museum om zijn historische collectie weer onder de aandacht te brengen.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!