Illumineer- of vuurwerkkast

Voltooid in
Speelgoedmuseum Deventer

Restauratie

In 1971 verwierf het Deventer Speelgoedmuseum met steun van de Vereniging Rembrandt een Chinese vuurwerk- of illumineerkast, een soort kijkdoos met lichtbeelden die voor de 18de-eeuwse elite werd gemaakt. Hendrik Hen, die ook optische instrumenten zoals microscopen ontwikkelde, maakt het mechaniek voor de kast. De vuurwerkplaten - die door het licht erachter tot leven komen - bevatten scènes uit Die Zauberflöte. In 2021 was de kast dringend aan restauratie toe – het verfijnde inlegwerk liet hier en daar los, het fineer van de kast was gaan bollen en oude restauraties en aanpassingen waren storend zichtbaar.

De vuurwerkkast speelt een belangrijke rol in de opticacollectie van het Speelgoedmuseum. Door het gesigneerde mechaniek en de uitzonderlijke grote vuurwerkplaten (58 x 58 cm) is het een bijzonder exemplaar in de categorie illumineerkasten, en daarom is de aankoop ervan in 1971 gesteund door de Vereniging Rembrandt. De kast kan door de restauratie weer in volle luister worden getoond in het volledig nieuw ingerichte Speelgoedmuseum.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!