Kruisiging met Maria en Johannes

ca. 1425 Meester van Lindau Museum Catharijneconvent

Meester van Lindau (werkzaam 1400 - 1425)
Restaurator(en)
Caroline van der Elst
Voltooid in
Museum Catharijneconvent

Restauratie

De kruisiging van de Meester van Lindau verkeerde in een te slechte conditie om te worden getoond. De voorstelling ging schuil onder een dikke laag vuil en vergeeld vernis en bij de voet van het kruis zat een gat. Na uitvoerig technisch en kunsthistorisch onderzoek begon in 2021 de restauratie door Caroline van der Elst. Een van de grootste dilemma’s was wat te doen met de achtergrond. Die was oorspronkelijk geheel goud, maar de ruimte tussen de ranken is in de vroege 16de eeuw bedekt met een blauwe verflaag. Mogelijk werd dit gedaan omdat veel van het goud in de diepere delen had losgelaten. Gezien de ouderdom van deze toevoeging en de onzekere conditie van de oorspronkelijke achtergrond werd uiteindelijk besloten het blauw te handhaven.

De aan de Meester van Lindau toegeschreven Kruisiging in de collectie van Museum Catharijneconvent is van een uitzonderlijke kwaliteit en zeldzaamheid. In Nederlandse musea zijn uit het eerste kwart van de 15de eeuw maar zeer weinig vergelijkbare stukken van dit formaat bewaard gebleven. Na de noodzakelijke restauratie zal het altaarstuk – dat lange tijd op een onopvallende plek in het depot hing – weer een plek krijgen in de vaste presentatie van het museum. Daarmee past deze restauratie bij uitstek bij de achterliggende gedachte van de Vereniging Rembrandt om op een structurele manier bij te dragen aan restauraties: sleeping beauties wakker kussen.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar J.G. van Oord Fonds) en particuliere begunstigers

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!