Kwartierstaat van Willem van Arkel (ca. 1380-1417)

1589 maker onbekend (Zuid-Holland) Gorcums Museum

Plaatsing Kwartierstaat Gorcums Museum na restauratie
© Dick Bosch
Kwartierstaat Gorcums Museum na restauratie
© Dick Bosch
maker onbekend (Zuid-Holland)
Restaurator(en)
Art Conservation
Voltooid in
Gorcums Museum

Restauratie

De Heren van Arkel hebben vanaf de 13de eeuw een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Gorinchem en omgeving. Deze kwartierstaat dient als overzicht van de familie van Willem van Arkel (ca. 1380-1417). Zijn wapenschild wordt omgeven door familiewapens van zijn voorouders. De allegorische figuren en de Latijnse tekst op de houten lijst verwijzen naar hun grote daden. Het bijna twee meter brede schilderij bevindt zich sinds 1912 in het bezit van de gemeente Gorinchem. Bij de recente behandeling werden onder andere deformaties van het doek afgevlakt en werd de storende donkere aanvulling in de linkerbovenhoek verwijderd.

De Vereniging Rembrandt onderschrijft het cultuurhistorische en het kunsthistorische belang van deze kwartierstaat. Het is een belangrijk, zeldzaam stuk dat een blikvanger voor het Gorcums Museum is en daar vertelt over de regionale geschiedenis. Hoewel de conditie in vergelijking met soortgelijke objecten vrij goed is, was de noodzaak van de restauratie evident.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!