Maria met het Christuskind en Johannes de Doper met het Lam Gods

1548 Maarten van Heemskerk of Jan van Scorel, omgeving van Stedelijk Museum Kampen

Maarten van Heemskerk of Jan van Scorel, omgeving van
Restaurator(en)
Johanneke Verhave, Susanne Stangier (schilderijen), Jean Albert Glatigny en Eric Bernhard (lijst)
Voltooid in
Stedelijk Museum Kampen

Restauratie

Vanwege zijn slechte conditie hing het tweeluik Maria met het Christuskind en Johannes de Doper met het Lam Gods al vele jaren in het depot. Onlangs werd het gerestaureerd. Hierbij kwam de een na de andere verrassing aan het licht. Zo werd ontdekt dat de beide panelen oorspronkelijk een puntige bovenkant hadden en deel uitmaakten van een drieluik, waarvan het middendeel is verdwenen. Ook werden nieuwe inzichten opgedaan over de toeschrijving: de maker moet gezocht worden in de omgeving van Maarten van Heemskerck of Jan van Scorel. Sinds 2024 zijn beide schilderijen weer te zien voor het publiek, elk in een eigen lijst, zodat ze optimaal tot hun recht komen.

Het tweeluik met voorstellingen van Maria met het Christuskind en Johannes de Doper uit 1548 behoort tot de oudste werken in de collectie van Stedelijk Museum Kampen, waar het op naam stond van de schilder Ernst Roelofsz Maler (vóór 1500-ca. 1567). Het is afkomstig uit de Verenigde Gasthuizen in Kampen en werd in 1976 samen met een aantal andere schilderijen geschonken aan het museum. De Vereniging Rembrandt besloot in 2023 om bij te dragen aan de restauratie vanwege de hoge kwaliteit en het belang van dit werk voor de stad en het museum.

Met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds), het Cultuurfonds Overijssel en de Stichting Kunst & Cultuur Stedelijk Museum Kampen

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!

Restauratie Stedelijk Museum Kampen detail
Straks weer te zien