Portret van Louis en Christina Trip met vier kinderen, met op de achtergrond de Warffumborg

1689 Roelof Koets II Openluchtmuseum Het Hoogeland

Roelof Koets II (1655 - 1725)
Restaurator(en)
Marjan de Visser
Voltooid in
Openluchtmuseum Het Hoogeland

Restauratie

Het groepsportret door Roelof Koets II is al vele jaren in bruikleen bij Openluchtmuseum Het Hoogeland. Het schilderij werd ontsierd door verkleurde retouches en lacunes, onder andere in de rode jurk van Christina Trip, en door sleetse partijen als gevolg van verkeerd uitgevoerde reinigingen in het verleden. Bovendien vertoonde de oneven aangebrachte vernislaag storende druipsporen. Daarom werd besloten het schilderij een opknapbeurt te geven. De restauratie werd uitgevoerd door Marjan de Visser. Vanaf juli 2023 kan iedereen weer kennismaken met de familie die de Asingaborg aan het einde van de 17de eeuw bewoonde.

'Vooral bijzonder is de zelden afgebeelde Warffumborg op de achtergrond. In de 18de eeuw in verval geraakt en uiteindelijk afgebroken, maar hier nog in volle glorie te bewonderen.'

Stijn van Genuchten, directeur Openluchtmuseum Het Hoogeland

Het portret van de familie van Louis Trip met vier kinderen, met op de achtergrond de Asingaborg te Warffum, ook wel Warffumborg genoemd, is een van de weinige voorbeelden van een familiegroep bij een realistisch weergegeven Groninger borg en een van de weinige historische schilderijen in de collectie van Openluchtmuseum Het Hoogeland. Daarmee is dit schilderij van de Zwolse portrettist Roelof Koets II – hoewel geen hoogtepunt in de 17de-eeuwse schilderkunst – van grote betekenis voor het museum.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds), de Stichting Familie Trip en de gemeente Het Hogeland

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!