Portret van de officieren van de Oude of Sint-Jorisschutterij van Alkmaar

2018 Caesar van Everdingen Stedelijk Museum Alkmaar

Caesar van Everdingen (1616/17 - 1678)
Restaurator(en)
Erika Smeenk-Metz, Johanneke Verhave, Heleen van Eendenburg
Voltooid in
Stedelijk Museum Alkmaar

Restauratie

In Stedelijk Museum Alkmaar hing het schuttersstuk dat Caesar van Everdingen in 1641 maakte voor de plaatselijke Oude of Sint-Jorisschutterij noodgedwongen in het depot. Het groepsportret was in te slechte staat om het op zaal te tonen. In de loop van de tijd was de vernislaag vergeeld geraakt en ook de retouches van eerdere restauraties waren verkleurd. In eerdere behandelingen waren bovendien de gezichten van de schutters gedeeltelijk overschilderd met als gevolg starre, bijna karikaturale gezichtsuitdrukkingen. Het schilderij is gerestaureerd door Erika Smeenk-Metz en Johanneke Verhave, en de lijst door Heleen van Eendenburg. Het publiek kon met de laatste fase van de restauratie meekijken.

Caesar van Everdingen is een van de belangrijkste schilders die Alkmaar heeft voortgebracht. Het groepsportret van de officieren van de Oude of Sint-Jorisschutterij van Alkmaar was zijn eerste grote opdracht, waarmee dit schilderij het begin van zijn succesvolle carrière markeert. Het bestuur van de Vereniging Rembrandt besloot de restauratieaanvraag van Stedelijk Museum Alkmaar te honoreren zodat dit werk een plaats kon krijgen op zaal naast de twee andere grote schuttersportretten door Van Everdingen. Bovendien biedt het schilderij in gerestaureerde staat meer inzicht in de vroege stijl en techniek van Van Everdingen, waardoor het kan helpen andere vroege werken van hem toe te schrijven of te dateren.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Restauratiefonds [thans Vriendenloterij Restauratiefonds])

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!

DSC3761 verkleind
Binnenkort weer te zien