Kunstenaars
Voltooid in
Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven

Restauratie

Zilveren objecten werden vanaf de jaren dertig van de 20ste eeuw vaak gelakt, om het zwart worden van het zilver tegen te gaan. Helaas bleek deze behandeling niet zelden funest voor de uitstraling van het object. Zo ook bij dit tafelstuk of ‘pièce de milieu’, dat bleek te zijn gelakt met een soort autolak, waardoor het zilver een matte uitstraling kreeg en ging lijken op tin. Na onderzoek naar de beste methode om de hardnekkige laklaag op een veilige manier te verwijderen, heeft metaalrestaurator Michiel Langeveld het object behandeld. Tot verrassing van alle betrokkenen kwamen bij de restauratie verschillende vergulde delen tevoorschijn. In 2021/22 lichtte het museum de restauratie uit in de presentatie Work in Progress.

In 2009 verwierf Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven een verzameling van honderden gebruiksvoorwerpen uit de historische zilvercollectie van Van Kempen en Begeer. De Vereniging Rembrandt droeg bij aan zeven sleutelstukken uit deze groep. Dit zilveren tafelstuk, in 1880 gemaakt als huwelijksgeschenk voor de Leidse hoogleraar W. van der Vlugt, was een van die zeven stukken. Het is een goed voorbeeld van de nieuwe manier waarop de zilverfabriek van Van Kempen in het laatste kwart van de 19de eeuw zilveren beelden maakte: niet langer door het zilver te gieten, maar door een procedé van elektrolyse, een voor Nederland nieuwe techniek.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!