Adriaen van de Velde (1636 - 1672)
Restaurator(en)
Kathrin Kirsch
Voltooid in
Museum Ons’ Lieve Heer op Solder

Restauratie

In 1664 schilderde Adriaen van de Velde een serie van vijf passietaferelen voor de Amsterdamse katholieke huiskerk die we nu kennen als Museum Ons’ Lieve Heer op Solder. In de eeuwen daarna zijn de werken verschillende malen verhuisd. Sinds 2014 zijn ze weer terug op de plek waarvoor ze werden gemaakt, maar ze waren inmiddels in slechte staat geraakt. In 2020 restaureerde Kathrin Kirsch twee schilderijen uit de reeks: Jezus wordt voorbereid op zijn geseling en Jezus wordt beweend. Na het verwijderen van de oude overschilderingen kwamen details en nuances weer naar voren. In het voorjaar van 2022 organiseerde het museum een kleine presentatie over de restauratie, getiteld De ontdekking van een traan.

De schilderijen representeren een deel van de 17de-eeuwse religieuze geschiedenis van Amsterdam, het gebruik van de huiskerk en haar bewoners en bezoekers. Van de Velde maakte ze voor de huidige locatie, in opdracht van de Sybilla Fontein, die de Augustijner priester van de zolderkerk bijstond met huishouding en liefdadigheidswerk. Hoewel de werken altijd in Augustijner bezit zijn gebleven, kan het publiek ze pas sinds kort weer bewonderen in de zolderkerk waarvoor ze waren bedoeld. De reeks is zowel van belang voor de kerncollectie van het museum als voor de kennis van het oeuvre van Adriaen van de Velde.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Restauratiefonds [thans Vriendenloterij Restauratiefonds])

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!