Twee landschappen

2019 Alexander Wüst Dordrechts Museum

Alexander Wüst (1837 - 1876)
Restaurator(en)
Susanne Stangier en Renée Velsink
Voltooid in
Dordrechts Museum

Restauratie

Het Dordrechts Museum liet tussen 2019 en 2020 twee schilderijen van de 19de-eeuwse kunstenaar Alexander Wüst restaureren: Bergstroom bij Finmarken in Noorwegen en Bergachtig landschap, met figuren door Willem Maris. Deze twee grote landschappen bevonden zich door hun slechte conditie al vele jaren in het depot. Schilderijenrestaurator Susanne Stangier nam de landschappen onder handen en lijstenrestaurator Renée Velsink herstelde de beschadigde lijsten. Met name door het verwijderen van de sterk vergeelde vernislagen wonnen de werken enorm aan diepte en aantrekkingskracht. Na de voltooiing van de restauratie toonde het Dordrechts Museum de twee landschappen in de presentatie Het sublieme ontwaakt.

Waar zijn landgenoten zich richtten op het Nederlandse landschap, trok Alexander Wüst naar de Verenigde Staten – waar hij deel uitmaakte van de Hudson River School – en naar Groot-Brittannië, Schotland en Noorwegen. Hij verbeeldde het sublieme in de wilde en onheilspellende natuur die hij in deze landen zag. Met zijn indrukwekkende bergen, kolkende watervallen en onheilspellende boomtoppen neemt hij een unieke plaats in binnen de Hollandse landschapsschilderkunst van de 19de eeuw. Het Dordrechts Museum is het enige museum in Nederland dat werk van Wüst in de collectie heeft.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!

Bulletin

Start Restauratie Wust 25 09 2019 Susanne