Twee vergulde en gesneden schilderijlijsten

1665-70 maker onbekend Maritiem Muzeeum Zeeland

maker onbekend
Restaurator(en)
Brigitte Taal, Josien van der Werf en Boudewien Westra (trofeeënlijst) en Eric Bernhard en Renzo Meurs (festoenlijst)
Voltooid in
Maritiem Muzeeum Zeeland

Restauratie

Het Maritiem Muzeeum Zeeland te Vlissingen beheert twee grote portretten van Michiel de Ruyter en zijn vrouw Anna van Gelder in rijk gedecoreerde, houten lijsten. Deze lijsten verkeerden in een slechte conditie: de oorspronkelijke vergulding was bedekt door een later aangebrachte laag van bronsverf en er waren hier en daar stukjes van ornamenten afgebroken. De lijsten werden in twee verschillende ateliers gerestaureerd. De restauratoren verwijderen oppervlaktevuil en bronsverf en reconstrueerden afgebroken details. Vervolgens werd de nieuwe vergulding aangebracht en gepatineerd. Sinds de heropening van het museum in juni 2023 schitteren de beide lijsten weer op zaal.

De monumentale, 17de-eeuwse lijsten rond de beide portretten zijn van grote waarde voor het museum en de Collectie Nederland. Niet alleen vanwege hun zeldzaamheid - er zijn slechts enkele vergelijkbare lijsten in Nederlandse collecties - maar ook vanwege de hoge kwaliteit en de uitvoerigheid van het houtsnijwerk op de beide lijsten: symbolen die verwijzen naar zeevaart en oorlogsvoering op de trofeeënlijst rond het portret van Michiel de Ruyter, en bloemen, bladeren en vruchten op de festoenlijst rond het portret van Anna van Gelder. De schilderijen en hun lijsten vormen een onlosmakelijke eenheid, en deze ensembles zijn uitstekend op hun plaats in het museum in Vlissingen, de stad waar De Ruyter en zijn vrouw woonden.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds en haar Themafonds Restauratie), de M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de provincie Zeeland, de gemeente Vlissingen, de Stichting Thurkow Fonds, Familiefonds Louwman, Van Lanschot, Barthold Boreel Beheer BV, Koninklijke Wagenborg BV, de Annie Doeksen Stichting en de Ludovica Stichting

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!