Rubens, Van Dyck, Murillo

In de Europese schilderkunst van de 17de eeuw neemt de Hollandse school een bijzondere plaats in. Zij werd overwegend voor de vrije markt en niet in opdracht gemaakt, en haar beste schilders hadden zelden of nooit met kerk of hof te doen. Elders zag dat er heel anders uit. De katholieke kerk had na de reformatie dringend behoefte aan visuele propaganda, net als de absolute vorst die zijn uitverkoren rol met kunst kon onderstrepen. Met name Rubens was hun man. In Nederland kan alleen Museum Boijmans van Beuningen een bescheiden indruk geven van wat er elders in Europa in de 17de-eeuwse kunst gebeurde- met werk van Rubens en Van Dyck, maar ook met een Vouet, die laat zien hoe snel de kunst van Caravaggio door kunstenaars uit heel Europa werd opgepikt en nagevolgd. Spaanse kunst ontbreekt in de Rotterdamse collecties helaas geheel, vandaar dat voor de Collectie Verrijkt nu een Murillo en een keukenstuk dat ooit Velazquez heette aan de verzameling zijn toegevoegd.

Te zien

Bekijk ook

Zaal 14

zaal 14
02 De Collectie Verrijkt Tentoonstellingsbeeld Museum Boijmans Van Beuningen Foto Lotte Stekelenburg zaal 14