Wat doen we Wie zijn we
WELKOM BIJ

Vereniging Rembrandt

De Vereniging Rembrandt vervult een unieke rol binnen het Nederlandse culturele landschap: met ruim 15.500 bevlogen leden zet zij zich in voor de bescherming en versterking van onze openbare kunstcollecties. Zij doet al 135 jaar lang dit werk onafhankelijk van de overheid, musea of andere organisaties.

Lees onze missie
Ophangen Van Doesburg Klein En Bijgesneden

Verrijking

Musea die een bijzonder kunstwerk willen kopen, kunnen aankloppen bij de Vereniging Rembrandt. Als onafhankelijke, particuliere organisatie kijkt de vereniging niet alleen naar het belang van individuele museumcollecties maar dat van het Nederlandse openbaar kunstbezit in zijn geheel. Het gaat niet om het aantal kunstwerken, maar om het principe dat waardevolle kunst beschikbaar moet zijn voor elke Nederlander.

Schuttersstuk Delft Geheel

Bescherming

De leden van de Vereniging Rembrandt delen met elkaar een liefde voor het openbaar kunstbezit. Zij vinden het niet alleen belangrijk om onze openbare collecties te versterken, maar ook om deze te beschermen. Daarom laat de Vereniging haar stem horen om ervoor te zorgen dat iedereen kan genieten van kunst van het hoogste niveau. Nu en in de toekomst.

Netscher Portret Van Van Lennep Klein En Flink Bijgesneden

Kennisbevordering

Voor het behoud en beheer van de Collectie Nederland is kennis van onze openbare verzamelingen onmisbaar. Daarom faciliteert de Vereniging Rembrandt onderzoek en maken we kunstliefhebbers bewust van de rijkdom en het belang van de collecties die door ons en onze voorouders bij elkaar zijn gebracht.

Rembrandt Zelfportret
Rembrandtjaar 2019

In de ban van de meester

De Vereniging Rembrandt doet mee aan het Rembrandtjaar 2019. Ontdek hier welke band de Vereniging Rembrandt met haar naamgever heeft en welke verhalen er schuil gaan achter de maar liefst 39 Rembrandts die haar leden hebben helpen verzamelen voor de Nederlandse musea.

Het jaar van Rembrandt

Voor onze leden

Vrije toegang

Rembrandtkaart

Als dank voor hun bijdrage aan het openbaar kunstbezit, bieden de gesteunde musea de leden van de Vereniging Rembrandt op vertoon van hun Rembrandtkaart vrije toegang tot hun vaste collecties. Dankzij de jaarlijks door de leden gekozen afbeelding op de kaart is het ook een tastbaar bewijs van dat wat zij samen mogelijk hebben gemaakt.

Overzicht gesteunde musea

Bulletin

De leden van de Vereniging Rembrandt ontvangen drie keer per jaar het Bulletin van de Vereniging Rembrandt. Hierin vertellen museumdirecteuren en conservatoren over recente aankopen die met steun van de Vereniging zijn gedaan. Op deze manier delen de leden in de passie en de kennis van de musea.

Nummers Bulletin
Printscreen Boekje
Verdieping

Rembrandtspecials

Naar aanleiding van actuele bijzonderheden op het gebied van het openbaar kunstbezit, geeft de Vereniging Rembrandt zogenaamde Rembrandtspecials uit. Deze publicaties, geschreven door kunstkenners en museumprofessionals, worden naar al haar leden gestuurd. De meest recente Rembrandtspecial was het boekje De Collectie Nederland is niet af, dat verscheen bij de door de Vereniging Rembrandt geïnitieerde tentoonstelling Als kunst je lief is.

Preview Rv 66
Dankbaarheid

Bijeenkomsten en ontvangsten

Om de leden te bedanken voor hun betrokkenheid en te laten zien wat zij samen voor elkaar hebben gekregen, organiseert de Vereniging Rembrandt regelmatig bijeenkomsten en ontvangsten. Hiertoe behoren ook exclusieve openstellingen die musea voor de Vereniging Rembrandt organiseren. Zo konden haar leden vrij recent nog als een van de eersten de tentoonstelling Utrecht, Caravaggio en Europa in het Centraal Museum bezoeken.

‘Als ik heel rijk was zou ik mecenas van beroep zijn. Door lid te zijn van Vereniging Rembrandt voel ik me dat toch een beetje.’

Anoniem lid Ledenonderzoek 2017

Het laatste nieuws over de Vereniging

inkomsten

Hoe we het kunnen doen

De Vereniging Rembrandt is een particuliere organisatie. Om haar werk voor de Collectie Nederland te kunnen doen, is zij afhankelijk van uw bijdrage.

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.