De Vereniging Rembrandt vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zich betrokken voelen bij de Collectie Nederland. Daarvoor is publieke belangstelling voor dit gezamenlijke bezit essentieel. Om die te vergroten ontwikkelt zij online acties en heeft zij in 2009 een fellowship ingesteld.

Online acties: Kunst die je bijblijft

Op 12 maart 2020 sloten de Nederlandse musea vanwege het virus COVID-19 tijdelijk hun deuren. De Vereniging Rembrandt besloot hierop een actie te beginnen om haar leden en sympathisanten te helpen weer vooruit te kijken. Voor die actie, met als titel Kunst die je bijblijft, vroeg zij hen te laten weten naar welk kunstwerk in een Nederlands museum zij nu het meest verlangen en zouden willen delen met anderen. De inzendingen - vaak voorzien van zeer persoonlijke toelichtingen - werden geplaatst op een speciaal hiervoor ingerichte webpagina die wekelijks werd bijgewerkt. Elke week werd een van die inzendingen door de redactie van de Vereniging Rembrandt uitgelicht, zodat de inzenders nog meer zouden uitkijken naar het door hen zo gemiste kunstwerk.

Kunst die je bijblijft
Clear Channel Outdoor Utrecht v1 verkleind

Fellowship

In 2009 stelde de Vereniging Rembrandt een fellowship in om de publieke belangstelling voor het openbaar kunstbezit te vergroten. Eerste fellow werd prof. dr. Peter Hecht (inmiddels emeritus) van de Universiteit Utrecht. Hij was daarvoor de aangewezen persoon, omdat hij als samensteller van de jubileumtentoonstelling van de Vereniging in 2008 had laten zien dat hij als geen ander enthousiasme voor het openbaar kunstbezit kan opwekken. In het kader van het fellowship heeft Peter verschillende werkgroepen en lezingen gegeven, tentoonstellingen georganiseerd en artikelen en boeken geschreven.

Tentoonstellingen

Sinds zijn aanstelling als fellow heeft Peter Hecht vijf tentoonstellingen samengesteld. Deze reeks tentoonstellingen vormt een programma, waarin inzichtelijk wordt gemaakt wat de betekenis van het gemeenschappelijk kunstbezit is en welke rol de Vereniging Rembrandt bij de totstandkoming en instandhouding daarvan speelt. De meest recent gerealiseerde tentoonstelling is Als kunst je lief is in het Kröller-Müller Museum (30 september 2018-3 februari 2019). Meer weten over die tentoonstelling? Klik op de link hieronder.

Als kunst je lief is
Zaal 4 04

Zaal 2 van de tentoonstelling Als kunst je lief is in het Kröller-Müller Museum, Otterlo (30 september 2018 - 3 februari 2019)

Publicaties

Peter heeft de afgelopen jaren in het kader van zijn fellowship verschillende publicaties geschreven. De kleinste hiervan hebben de vorm van artikelen in het Bulletin van de Vereniging Rembrandt en de grootste zijn verschenen bij de door hem samengestelde tentoonstellingen. De meest recente van deze is het boekje De Collectie Nederland is niet af, dat verscheen bij de tentoonstelling Als kunst je lief is in het Kröller-Müller Museum. In deze publicatie legt Peter aan de hand van een reeks recente voorbeelden uit hoe musea de afgelopen tien jaar met steun van de Vereniging Rembrandt hebben verzameld en waarom het belangrijk is dat de Collectie Nederland nog steeds wordt verrijkt. Het boekje kan hieronder worden gedownload.

Cover De Collectie Nederland Is Niet Af
De Collectie Nederland is niet af

Publicatie bij de tentoonstelling Als kunst je lief is, geschreven door Peter Hecht

Download

Het openbaar kunstbezit is ons toevertrouwd, net als de natuur. En hoe meer wij ervan weten, hoe meer wij begrijpen wat voor een wonder dat is.

Peter Hecht fellow van de Vereniging Rembrandt
Onderwijs

Als fellow gaf Peter Hecht in de periode 2009-2016 aan de Universiteit Utrecht jaarlijks een werkgroep over specifieke vraagstukken met betrekking tot het openbaar kunstbezit. Peter is hier na zijn emeritaat mee doorgegaan, maar de werkgroepen worden nu gegeven in de vorm van een intensieve zomercursus die via de landelijke Onderzoekschool Kunstgeschiedenis aan studenten wordt aangeboden. De tweede en meest recente van die cursussen was gewijd aan de presentatie van museale collecties. Een artikel hierover verscheen in het Bulletin van de Vereniging Rembrandt.

Dsc 0107 Verkleind
Hoe tonen onze musea hun collecties?

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2019, pp. 22-24

Lezingen

In het kader van het fellowship geeft Peter ook verschillende lezingen. Net als bij de werkgroepen is in deze lezingen de combinatie van wetenschappelijk onderzoek en maatschappelijke relevantie een constante. Een van zijn meest memorabele lezingen was de Rembrandtlezing Van en voor de stad: een pleidooi voor onze stedelijke musea, die leidde tot de organisatie van de tentoonstelling Uit liefde voor de stad in het Dordrechts Museum. De tekst van die lezing kan hieronder worden gedownload.

Cover Van En Voor De Stad
Van en voor de stad: een pleidooi voor onze stedelijke musea

Tekst van de Rembrandtlezing 2014, geschreven en uitgesproken door Peter Hecht

Bekijk ook