42 cameeën

2de eeuw v.Chr. - 16de eeuw n.Chr. diverse makers Rijksmuseum van Oudheden

diverse makers
2de eeuw v.Chr. - 16de eeuw n.Chr.
diverse materialen
diverse afmetingen
Rijksmuseum van Oudheden
Oudheid en Archeologie
Voor 1300
collectie Derek Content, Vereniging Koninkrijk/Verenigde Staten; Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, inv.nrs. XXX

Van ons allemaal sinds 2022

Ter bescherming of ter herdenking of gewoon voor de sier: cameeën hadden allerlei functies. Bijna alle 42 cameeën uit dit ensemble zijn gemaakt van een halfedelsteen waaruit een voorstelling is gesneden: een keizerportret of de beeltenis van een God, maar ook meer alledaagse scènes, zoals een vrouw die een schoen aantrekt. Het merendeel van dit ensemble is al in de klassieke oudheid vervaardigd. Onder de latere topstukken bevinden zich zeldzame Byzantijnse cameeën, en ook een jongere camee met een spectaculaire leeuw die mogelijk in Venetië is gesneden.

Deze gesteunde aanwinst omvat 42 hoogtepunten uit de voormalige particuliere collectie van 444 cameeën die het Rijksmuseum van Oudheden in 2022 heeft aangekocht. Deze indrukwekkende verzameling is in de loop van 50 jaar bijeengebracht door de verzamelaar Derek Content. De aanwinst vormt een belangrijke aanvulling op de cameeën-collectie die het Rijksmuseum van Oudheden al bezat. Daarin waren relatief weinig cameeën uit de klassieke oudheid aanwezig, terwijl die periode in de nu aangekochte collectie juist uitstekend is vertegenwoordigd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Eleonora Jeuken-Tesser Fonds, haar Fonds 1931, haar Rembrandt UK Circle Fund, haar Themafonds Oudheid en Archeologie en de jaarlijkse bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds), de VriendenLoterij en private fondsen bij het RMO: het Elisabet Huss Fonds, het Van der Schans Fonds, het Asklepios Fonds, het Eega van Asklepios Fonds, het Gildemeester Fonds en tientallen particuliere donaties verenigd in het private RMO-aankoopfonds

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Cameeen