Allegorie op de Lente, de Herfst en de Winter (uit reeks met de vier seizoenen)

ca. 1670 Nicolaes Berchem Mauritshuis

Nicolaes Berchem (1621/1622 - 1683)
ca. 1670
Olieverf op doek
ca. 94 x 89 cm
Mauritshuis
17de-eeuwse schilderkunst
Collectie van Eric Albada Jelgersma, 2018; Mauritshuis, Den Haag, inv.nrs. 1220-22

Beschrijving

Deze drie allegorische stukken hebben ooit deel uitgemaakt van een wandbetimmering. Ze komen uit het huis van de 17de-eeuwse kunstverzamelaar Herman van Swoll in Amsterdam. Gezien het perspectief en het bijna vierkante formaat is vrijwel zeker dat ze als bovendeurstukken hebben gefunctioneerd. Nicolaes Berchem, die vooral bekend is vanwege zijn Italiaans ogende landschappen met herders en vee, heeft deze stukken ongetwijfeld in opdracht geschilderd. Bijzonder is dat hij hier de vier seizoenen met de vier elementen - lucht, vuur, aarde en water - combineerde. Geletterde tijdgenoten zullen er een plezier in hebben gehad de verschillende figuren en de symbolen, die zijn ontleend uit bestaande beeldtradities en literaire bronnen, te kunnen herkennen.

Ensembles van schilderijen zijn kwetsbaar. Vaak raken de afzonderlijke delen ervan in de loop van de tijd door verkoop, vererving of verlies van elkaar gescheiden. Ook de seizoenenreeks van Nicolaes Berchem is aan het eind van de 19de eeuw uit elkaar gevallen. Het Mauritshuis kon slechts een van de vier stukken tonen: de Zomer. De mogelijkheid om in één klap de drie andere werken te kopen, was een unieke kans om de reeks weer compleet te krijgen. Dit bijzondere ensemble is een indrukwekkend voorbeeld van het type decoratieve schilderijen met een complexe inhoud en iconografie in het Nederlandse interieur dat in de laatste decennia van de 17de eeuw zo geliefd was.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds 1931 en haar Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst) en de BankGiro Loterij

Berchem Vier Seizoenen
Kwartet compleet