Maker onbekend (Midden- en Zuid-Amerika, Mexico)
Aardewerk
63,8 x 48 cm
Wereldmuseum Leiden
Oudheid en Archeologie, Beeldhouwkunst
Voor 1300
Wereldmuseum Leiden, 1975, inv. nr. 4819-2

Beschrijving

Dit holle beeld geeft een zittende balspeler weer. De speler is uitgerust met een yugo (heupbeschermer) die over de leren maxtlatl (lendendoek) bevestigd is. In de yugo is een hacha gestoken, die de vorm heeft van een jaguarkop. De polsen zijn voorzien van een polsband. De verdikking op de polsband en de helm zouden kunnen betekenen dat de bal ook met de pols en het hoofd kon worden gestoten. De ringen rond de ogen, symbool van de regengod Tlaloc, duiden op regen-vruchtbaarheid, een aspect dat vaak met het balspel wordt geassocieerd. Het balspel ullamaliztli werd gespeeld met een massieve rubberbal die ernstige blessures kon veroorzaken. De lichaamsdelen waarmee de bal werd gestoten of lichaamsdelen die in contact kwamen met de grond, moesten dan ook worden beschermd. Heupbeschermers (yugos) en bepaalde ceremoniële attributen (hachas en palmas) ontwikkelden zich tot de kenmerkende symbolen van het balspel met een complexe iconografie. Deze objecten werden vaak afzonderlijk in steen uitgevoerd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt