Andries Grill (... - 1665)
zilver, gedeeltelijk verguld
H 25,5 cm
Kunstmuseum Den Haag
Zilver
erven Emma Budge; Kunstmuseum Den Haag, inv.nr. OME-1937-0002

Van ons allemaal sinds 2023

Het stralende middelpunt van dit zilveren pronkstuk is de wijngod Bacchus zittend op een wijnvat. In zijn handen houdt hij een druiventros en een glas, dat hij omhoog heft, alsof hij een toost uitbrengt. Het is een passende decoratie voor zo'n siervoet, een zogeheten bekerschroef, waarin aan de bovenzijde een glas kan worden vastgeklemd. Naast Bacchus heeft Andries Grill ook (fantasie)wezens op de bekerschroef afgebeeld, zoals de draakjes die samen het glas vasthouden en de dolfijnen op de voet.

Het Haags Gemeentemuseum (het huidige Kunstmuseum Den Haag) kocht de bekerschroef al in 1937 op een veiling in Berlijn. Later bleek echter dat de bekerschroef eigendom is geweest van de Duits-Joodse verzamelaar Emma Budge en dat haar erven het kunstobject in 1937 naar alle waarschijnlijkheid gedwongen hebben verkocht. Daarom restitueerde Kunstmuseum Den Haag de bekerschroef aan de erven Budge, die het museum de kans gaven het object van hen te kopen. De Vereniging Rembrandt hielp het museum bij de herverwerving vanwege de uitzonderlijke kwaliteit van deze bekerschroef.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de gemeente Den Haag en het Hendrik Muller Fonds

2016 C0003
Bekerschroef als hoogtepunt