Belisarius ontvangt een aalmoes

1660-65 Mattia Preti Museum Boijmans Van Beuningen

Mattia Preti (1613 - 1699)
olieverf op doek
152,5 x 198,5 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel R. Noortman, Londen, 1991; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 3245

Van ons allemaal sinds 1991

Als generaal behaalde Belisarius grote successen voor keizer Justinianus, die vanuit Byzantium probeerde om het Romeinse rijk te herenigen. Volgens de legende werd de keizer jaloers op zijn dienaar, die zo'n fantastisch strateeg en veldheer bleek. Daarom zou Belisarius blind zijn gemaakt, waarna hij bij een klooster werd gezet met boven hem de tekst: Geef een munt aan Belisarius. Mattia Preti schilderde het moment waarop een soldaat aan dat gebod gehoor geeft. Terwijl hij de bedelaar een aalmoes geeft, begint het hem te dagen. Dit is zijn oude generaal.

Toen de verzameling Van Beuningen in 1958 werd gekocht voor Museum Boijmans, ontstond daar een collectie Europese schilderkunst van internationaal niveau. In de jaren '90 kocht het museum ter aanvulling zelf een aantal buitenlandse schilderijen, waaronder een werk van Hans Speckaert en dit imposante Italiaanse historiestuk. Preti was een bijzondere kunstenaar die met een scherp oog keek naar de dramatiek van Caravaggio en het palet van Il Guercino. Dit schilderij behoort tot zijn beste werken, die in gelijke mate groots en betekenisvol zijn.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen