Hans Speckaert (1535/1545 - 1575/1580)
ca. 1570
olieverf op doek
167,5 x 169,5 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Middeleeuwen en Renaissance
1993
kunsthandel P. Matthiesen, Londen, 1993; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 3261

Van ons allemaal sinds 1993

Nadat zijn leger was verslagen, sloeg de Kanaänitische krijgsoverste Sisera op de vlucht. Hij kreeg onderdak bij Jaël, wiens volk al twintig jaar lang wreed werd onderdrukt door Kanaän. Zodra haar gast zich te slapen had gelegd, doodde zij hem op gruwelijke wijze met een tentpin, die ze met een hamer door zijn slaap joeg. Dit schilderij toont het moment waarop Jaël het dode lichaam van Sisera onthult voor de Israëlitische legerleider Barak. Zijn wapperende mantel wijst erop dat hij met haast is toegesneld.

Dankzij collectioneurs als D.G. van Beuningen, bezit Museum Boijmans Van Beuningen naast Hollandse meesterwerken ook enkele voortreffelijke Italiaanse, Franse en Vlaamse schilderijen. Aan het begin van de jaren '90 breidde het museum die internationale deelcollectie uit met een aantal aankopen, tweemaal met steun van de Vereniging Rembrandt. In 1992 werd een belangrijk historiestuk van Mattia Preti aangekocht, een jaar later deze Bijbelse voorstelling van de in Italië werkzame Vlaming Hans Speckaert.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en Stichting Museum Boijmans Van Beuningen