maker onbekend (China, Song-dynastie)
1000- 1200
Hout, gips, polychrome en gouden beschildering
158 x 61 x 29
Wereldmuseum Leiden
Beeldhouwkunst
Voor 1300
1952
Kunsthandel Berkeley Galleries, Londen,1952; Wereldmuseum Leiden, inv. nr. 2990-1

Beschrijving

Deze bodhisattva Guanyin, in India bekend als Avalokiteshvara, heeft waarschijnlijk in een boeddhistische tempel gestaan. De armen en voeten, bij dergelijke beelden apart gemaakt, zijn verdwenen. Dat geldt ook voor een borstsieraad, waarvan alleen de aanhechtingspunten te zien zijn. Van de dunne gipslaag en de beschildering met goud en bonte kleuren zijn resten aanwezig. Het beeld dateert uit de Song-dynastie (960-1278). Guanyin draagt een dhoti, een lang kleed van de heupen tot de grond. Over de schouders heeft hij een sjerp en zijn haar zit in een knot boven op het hoofd. Bij de Hindoes is dit een typische mannendracht, maar voor de Chinezen leek Guanyin op een vrouw. Vandaar dat de godheid in China geleidelijk van geslacht is veranderd en vanaf de twaalfde eeuw uitsluitend nog als vrouw wordt weergegeven. Guanyin is als de godin van de barmhartigheid en mededogen nog steeds heel populair in China.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!