Een paar tempelwachters

14de eeuw Maker onbekend (Japan)

Tempelwachter Verkleind
Maker onbekend (Japan)
14de eeuw
Hout, gepolychromeerd
H 220 cm
Rijksmuseum
Beeldhouwkunst
Kunsthandel Takashi Yanagi Fine Oriental Arts, Kyoto, 2007; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. AK-RAK-2007-1-a/b

De wachters tonen de stijl die in de beeldhouwkunst opkwam toen in de 12de eeuw de aristocratie de regie over het land kwijt raakte en door krijgsheren van de troon werd gestoten. Bij de nieuwe elite van militaire machthebbers hoorde een andersoortige sculptuur dan de verfijnde Heianstijl en die werd gevonden bij een groep jonge beeldhouwers. Zij maakten sculptuur in een naturalistische, energieke stijl, waarvan de 14de-eeuwse wachters in het Rijksmuseum latere exponenten zijn. De aangespannen spierbundels en afschrikwekkende gezichtsuitdrukkingen van de wachters werden met groot gevoel voor drama weergegeven. De functie van de beelden is duidelijk: ze moesten de toegangspoorten tot het tempelterrein verdedigen en ongenode gasten weren.

Japanse sculptuur is maar mondjesmaat vertegenwoordigd in Nederlandse musea. Het is opvallend dat de meeste Japanse sculpturen in de Collectie Nederland in een ingetogen stijl vervaardigd zijn, waardoor weliswaar een belangrijke kant van de Japanse boeddhistische beeldhouwkunst wordt belicht, maar tevens een eenzijdig beeld wordt gegeven. De door het Rijksmuseum aangekochte wachters zijn exponenten van een geheel andere categorie. Het boeddhisme kent een scala aan energieke godheden, van wie de actieve rol wordt benadrukt door een dynamische manier van uitbeelden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds), de BankGiro Loterij, het M.J. Drabbe-fonds/Rijksmuseum Fonds, ter beschikking gesteld door ABN-AMRO en de Mondriaan Stichting

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Tempelwachter Verkleind