Boerenherberg

1634 Andries Both Centraal Museum

Andries Both (1611/12 - 1642)
olieverf op paneel
36 x 25,7 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1932
kunsthandel D.A. Hoogendijk & Co, Amsterdam, 1932; Utrecht, Centraal Museum, inv.nr. 6924

Van ons allemaal sinds 1932

In een smoezelige herberg vindt een uitbundig samenzijn plaats. De gasten drinken, roken en grijnzen - zo te zien hebben ze het prima naar hun zin. Alleen de figuur uiterst links doet ietwat verdwaasd aan. Of dit boeren zijn, zoals de moderne titel vermeldt, is maar de vraag. Hun schoeisel en kleding doen in elk geval vermoeden dat ze weinig te besteden hebben. Toch besluiten ze dat geld te verbrassen. Voor de 17de-eeuwse beschouwer kon zo'n voorstelling een bron van vermaak zijn, maar ook een morele les, een oproep tot een gematigd leven.

Net als zijn broer Jan vertrok de Utrechter Andries Both via Frankrijk naar Rome. Dit schilderij ontstond waarschijnlijk tijdens dat verblijf in het buitenland, waar blijkbaar een markt was voor noordelijke herbergtaferelen. Omdat Andries al rond zijn dertigste levensjaar stierf, is zijn oeuvre relatief klein. Mede dankzij de Vereniging Rembrandt kon het Centraal Museum dit schilderij aankopen toen het in 1932 door een Amsterdamse kunsthandelaar werd aangeboden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!