Boomachtig landschap met een rustende herder bij een zonnig pad en schapen

ca. 1745-46 Thomas Gainsborough Rijksmuseum Twenthe

Thomas Gainsborough (1727 - 1788)
ca. 1745-46
Olieverf op doek
28 x 23 cm
Rijksmuseum Twenthe
18de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Richard Green, Londen, 2010; Rijksmuseum Twenthe, Enschede, 2010, inv.nr. V2010012

Beschrijving

Thomas Gainsborough (1727-1788) schilderde in zijn begintijd vooral landschappen, maar concentreerde zich later op portretten, waarmee hij meer kon verdienen. Dankzij tentoonstellingen in de Royal Academy, waarvoor hij handig genoeg portretten van bekende klanten inzond, kreeg zijn werk in de jaren zestig nationale bekendheid. Na de prestigieuze opdracht om in 1780 koning George III en koningin Sophia Charlotte te portretteren kreeg hij vaker koninklijke opdrachten. Gedurende zijn latere jaren keerde Gainsborough vaak terug naar het landschap, zijn favoriete genre. Boomachtig landschap met een rustende herder bij een zonnig pad en schapen uit circa 1745-46 komt uit zijn vroege Londense tijd, vermoedelijk toen hij 18 of 19 jaar oud was. Het ademt geheel de sfeer van het landschap uit zijn jeugd, het golvende Suffolk met zijn zandige karrensporen, oude eiken en weidse luchten met voortjagende wolken. Het schilderij maakt deel uit van een reeks van acht vroege landschappen.

Thomas Gainsborough is een van de beste en meest geliefde Engelse kunstenaars van de 18de eeuw. De geschiedenis van het landschap vormt een rode draad in de collectie van Rijksmuseum Twenthe. Het museum toont een vrijwel aaneensluitend overzicht van landschapschilderijen van de 16de tot de 20ste eeuw. In Groot-Brittannië was de belangstelling voor Nederlandse kunst en kunst-opvattingen groot in de 18de eeuw. Veel Engelse schilders keken naar Nederlandse meesters als Meindert Hobbema, Jacob van Ruisdael en Jan Wynants. Vooral dit vroege stuk van Gainsborough doet door de schildering van de wolkenhemel, de plaatsing van een grote boom op de voorgrond, de naar achter lopende weg, de weergave van het gebladerte en de stoffage aan zijn grote Hollandse voorbeelden denken. Door de aankoop van de Gainsborough kan Rijksmuseum Twenthe dit aspect van de Nederlandse kunst goed laten zien.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]), het VSBfonds, de Mondriaan Stichting, de Vereniging Vrienden van Rijksmuseum Twenthe, het Roelvink Fonds en vele particulieren via een crowdfundingsactie

Gainsborough
Boomachtig landschap met een rustende herder bij een zonnig pad en schapen