Kustlandschap

ca. 1864 Claude Monet Van Gogh Museum

Claude Monet (1840 - 1926)
ca. 1864
olieverf op doek
53,2 x 80,7 cm
Van Gogh Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
particuliere collectie (via kunsthandel Ivo Bouwman, Den Haag), 1996; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0461S1996

Van ons allemaal sinds 1996

Het opvallendste element van dit kustlandschap is de rijke begroeiing, waarbij de bomen links een deel van het zicht op de zee ontnemen. Er is geen spoor van menselijke activiteit: geen figuren, zelfs geen schepen aan de horizon - we zijn alleen met de natuur. Het schilderij ontstond op een vroeg moment in Monets schildercarrière, toen zijn kunst een mengvorm was van de weelderige boslandschappen uit de school van Barbizon en de zeegezichten van zijn Hollandse leermeester Jongkind.

In de jaren '90 bouwde het Van Gogh Museum gestaag aan een representatief ensemble van Franse landschappen. In 1996 verwierf het museum zowel een zeegezicht van de invloedrijke pre-impressionistische schilder Johan Barthold Jongkind als dit vroege kunstlandschap van diens leerling Claude Monet, dat zich al sinds 1936 in Nederlands bezit bevond. Vijf jaar later hielp de Vereniging Rembrandt het museum bij de aankoop van twee Hollandse Monets: Gezicht op Amsterdam en Molens bij Zaandam.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Vincent Van Gogh Stichting