Claus Sluter (toegeschreven aan) (ca. 1350/60 - 1406)
ca. 1390-1400
buxushout
H 57,3 cm
Rijksmuseum
Middeleeuwen en Renaissance, Beeldhouwkunst
kunsthandel S. Mehringer, München; Rijksmuseum, Amsterdam, inv,nr. BK-2021-16

Van ons allemaal sinds 2021

Deze Calvarie is gesneden uit één blok buxushout. De hoge kwaliteit van het snijwerk en de naturalistische stijl zijn kenmerkend voor het werk van de beeldhouwer Claus Sluter. Christus hangt aan een kruisvormige boom, met aan weerszijden de bedroefde Maria en Johannes de Evangelist. Uitzonderlijk is de scène onder het kruis, waar een leeuwin haar welpen verzorgt. In de middeleeuwen werd gedacht dat deze dieren drie dagen na hun geboorte door hun ouders tot leven werden gewekt - daardoor associeerde men ze met de wederopstanding van Christus.

Claus Sluter behoort tot de belangrijkste Noord-Europese beeldhouwers van de late middeleeuwen. Daarom werd het ontbreken van zijn kunst in het Rijksmuseum als een groot gemis gevoeld. Sluters werk is echter heel zeldzaam: sinds het museum in 1939 naast een van de laatste sculpturen in particulier bezit greep, leek een nieuwe kans vrijwel uitgesloten. Dat veranderde toen het Rijksmuseum in 2020 deze Calvarie in het vizier kreeg. De beeldengroep was niet toegeschreven aan Sluter, maar werd door het museum herkend als afkomstig uit zijn directe omgeving. De blijdschap was groot toen nader onderzoek uitwees dat de Calvarie zeer waarschijnlijk door Sluter zelf is gemaakt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel, haar Themafonds Beeldhouwkunst en haar Schoufour-Martin Fonds), het Mondriaan Fonds, en via het Rijksmuseum Fonds: de heer H.B. van der Ven en een anonieme schenker

Sluter Calvarie detail
Claus Sluter eindelijk in Nederland