Church Door, Hornitos

ca. 1940 Edward Weston Rijksmuseum

Kunstenaar
Edward Weston (1886 - 1958)
Datering
ca. 1940
Techniek
ontwikkelgelatinezilverdruk
Afmetingen
191 x 241 mm
Museum
Rijksmuseum
Verzamelgebied
Fotografie en Video
Periode
1880-1950
Gesteund in
2014
Herkomst
Kunsthandel Bruce Silverstein, New York, 2014; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. RP-F-2014-54

Van ons allemaal sinds 2014

Iedere groef, iedere onregelmatigheid, zelfs de kleinste nerf in het hout is haarscherp vastgelegd in Church Door, Hornitos, gemaakt door de Amerikaanse fotograaf Edward Weston. Weston wordt gezien als de meester van de Amerikaanse straight photography, waarin foto's niet meer als schilderkunst hoefden te zijn, maar met gevoel voor vormvastheid, grafische uitdrukking en precisie (details uit) de werkelijkheid vastlegden. Hij is een van de fotografen die met zijn oog voor het schijnbaar onbelangrijke de kwaliteit van het Amerikaanse realisme heeft gevestigd en invloedrijk gemaakt.

Waarom gesteund

Het Rijksmuseum heeft als doelstelling om met het aankopen van klassieke hoogtepunten uit de (inter)nationale fotografie deze toegankelijk te maken voor een breed publiek. Daarbij ligt een focus op de Amerikaanse fotografie, omdat die nu eenmaal toonaangevend en invloedrijk was in de moderne tijd. Eigentijdse afdrukken van hoge kwaliteit zijn schaars geworden. Church Door, Hornitos wordt gezien als een iconische foto, waarin al Westons kwaliteiten geëtaleerd worden: sterke compositie, haarscherp, vol details en met een rijke stofuitdrukking. Alle kwaliteiten van de nieuwe vormentaal vol met details komen overtuigend tot uitdrukking. Het werk is daarom een belangrijk sleutelstuk dat binnen de collectie van het Rijksmuseum, en daarmee Collectie Nederland, een plek verdient.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Familie M. Van Poecke (Rijksmuseum Fonds)

Vragen

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Door
Het ultieme beeld in onberispelijke afdruk

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2015, pp. 36-37

Download
Bekijk het werk in context
Driftwood
1 / 3

Straight photography

Weston is uitgegroeid tot een van de onbetwiste meesters van de 20ste-eeuwse fotografie en het modernisme. Hij was met Paul Strand de belangrijkste beoefenaar van de door kunstcriticus Sadakichi Hartmann al in 1902 gepropageerde ‘straight photography’. In de Verenigde Staten kwam deze beweging in de jaren ‘20 en ‘30 tot stand, wat het definitieve einde van het Amerikaanse picturalisme inluidde. Het werk van deze Amerikaanse fotografen vertoont veel verwantschap met dat van de modernisten in Europa in dezelfde periode. Het werk van Albert Renger-Patzsch of Laszló Moholy-Nagy exploreert op eenzelfde manier de nieuwe mogelijkheden van de fotografie.

Paul Strand (1890-1976, Driftwood, Maine, 1928. Platinadruk, 250 x 190 mm. Rijksmuseum, Amsterdam

Sisly
2 / 3

Kleur en compositie

De Amerikaan Siskind zet in een abstracte vormstudie in kleur – hier op het hard glanzende cibachrome-papier afgedrukt - de benadering van straight photographers als Weston voort. Siskind fotografeert gestapelde barkrukken in de volle zon, met oog voor kleur als element in de compositie én met aandacht voor vlakken en patronen. Siskind speelt behendig met het oppervlak en breekt dat in kleinere oppervlakken op.

Aaron Siskind, Bahia, 1984. Cibachromeprint, 254 x 254 mm. Rijksmuseum, Amsterdam

Kelp
3 / 3

Stofuitdrukking

‘Een angstaanjagende stofuitdrukking’ zo omschreef de Nederlander Piet Zwart Westons werk, dat hij had gezien op de Film und Foto Tentoonstelling in Stuttgart in 1928. Zwart schreef een uitgebreide recensie in het Algemeen Handelsblad. Westons werk is daar toen voor het eerst in Europa getoond en het werd meteen nagevolgd. Het Rijksmuseum heeft de foto die Zwart bij zijn artikel afbeeldde in bezit. Het is een studie van zeewieren getiteld Kelp (1928).

Edward Weston, Kelp, 1938. Ontwikkelgelatinezilverdruk, 190 x 239 mm. Rijksmuseum, Amsterdam