Church Door, Hornitos

ca. 1940 Edward Weston Rijksmuseum

Edward Weston (1886 - 1958)
ca. 1940
ontwikkelgelatinezilverdruk
191 x 241 mm
Rijksmuseum
Fotografie en Video
1880-1950
Kunsthandel Bruce Silverstein, New York, 2014; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. RP-F-2014-54

Van ons allemaal sinds 2014

Iedere groef, iedere onregelmatigheid, zelfs de kleinste nerf in het hout is haarscherp vastgelegd in Church Door, Hornitos, gemaakt door de Amerikaanse fotograaf Edward Weston. Weston wordt gezien als de meester van de Amerikaanse straight photography, waarin foto's niet meer als schilderkunst hoefden te zijn, maar met gevoel voor vormvastheid, grafische uitdrukking en precisie (details uit) de werkelijkheid vastlegden. Hij is een van de fotografen die met zijn oog voor het schijnbaar onbelangrijke de kwaliteit van het Amerikaanse realisme heeft gevestigd en invloedrijk gemaakt.

Het Rijksmuseum heeft als doelstelling om met het aankopen van klassieke hoogtepunten uit de (inter)nationale fotografie deze toegankelijk te maken voor een breed publiek. Daarbij ligt een focus op de Amerikaanse fotografie, omdat die nu eenmaal toonaangevend en invloedrijk was in de moderne tijd. Eigentijdse afdrukken van hoge kwaliteit zijn schaars geworden. Church Door, Hornitos wordt gezien als een iconische foto, waarin al Westons kwaliteiten geëtaleerd worden: sterke compositie, haarscherp, vol details en met een rijke stofuitdrukking. Alle kwaliteiten van de nieuwe vormentaal vol met details komen overtuigend tot uitdrukking. Het werk is daarom een belangrijk sleutelstuk dat binnen de collectie van het Rijksmuseum, en daarmee Collectie Nederland, een plek verdient.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Familie M. Van Poecke (Rijksmuseum Fonds)

Door
Het ultieme beeld in onberispelijke afdruk

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2015, pp. 36-37