De kamer met balkon in Spurveskjul

1911 Vilhelm Hammershøi

Hammershoi De Kamer Met Balkon In Spurveskjul
Vilhelm Hammershøi (1864 - 1916)
1911
Olieverf op doek
51,7 x 61,5 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
Kunsthandel Daxer & Marshall, München, 2014; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 3750 (MK)

Het schilderij De kamer met balkon in Spurveskjul van de Deense kunstenaar Vilhelm Hammershøi (1864-1916) is strikt genomen geen schilderij, maar een studie voor de achtergrond van zijn zelfportret uit 1911. Echter is het werk wel heel karakteristiek voor zijn oeuvre. Vrijwel zijn gehele carrière schilderde Hammershøi interieurs of uitzichten door vensterramen. De schilderijen hebben een emotionele lading; zelden van mensen voorzien, een bescheiden palet met de voorkeur voor ingetogen kleurcombinaties. Zijn schilderijen trachten een moment van verstilling te verbeelden.

Zoals andere Deense schilderkunst is het werk van Hammershøi een goed bewaard geheim van de Denen gebleven, vooral te zien in Kopenhagen. Daar is pas aan het eind van de 20ste eeuw verandering in gekomen. De National Gallery in Londen, het Metropolitan Museum of Art, het Louvre, en ook het Getty voegden werk van Deense schilders aan hun collecties toe. De kamer met balkon in Spurveskjul past prachtig bij de schilderijen die Vitale Bloch aan Museum Boijmans heeft nagelaten – vaak stil en leeg van aard. Het museum Boijmans van Beuningen verrijkt zijn collectie met deze eerste Hammershøi in Nederland op een buitengewoon zinvolle manier.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Maljers-De Jongh Fonds), de BankGiro Loterij en een particuliere gift uit Rotterdam

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Hammershoi De Kamer Met Balkon In Spurveskjul
Stille boodschapper van iets nieuws

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2014, pp. 26-30