De kamer met balkon in Spurveskjul

1911 Vilhelm Hammershøi Museum Boijmans Van Beuningen

Vilhelm Hammershøi (1864 - 1916)
1911
olieverf op doek
51,7 x 61,5 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
kunsthandel Daxer & Marshall, München, 2014; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 3750 (MK)

Van ons allemaal sinds 2014

De kamer met balkon in Spurveskjul van de Deense kunstenaar Vilhelm Hammershøi is een voorstudie voor de achtergrond van zijn zelfportret uit 1911. Het schilderij is karakteristiek voor het oeuvre van de kunstenaar, die vrijwel zijn hele carrière interieurs of uitzichten door vensterramen schilderde. In al die schilderijen speelt leegte een belangrijke rol. De binnenplaatsen zijn uitgestorven, de interieurs opgeruimd en zonder franje, het palet zonder uitzondering sober.

Pas aan het einde van de 20ste eeuw kreeg het werk van Hammershøi ook buiten Denemarken grote bekendheid. Zijn kunst werd toen opgenomen in de collecties van toonaangevende musea als The National Gallery in Londen en het Metropolitan Museum of Art in New York. Met De kamer met balkon in Spurveskjul verwierf Museum Boijmans Van Beuningen de eerste Hammershøi voor de Collectie Nederland. Binnen de museumcollectie laat het schilderij zich uitstekend verbinden met het werk van andere kunstenaars die zich intensief met licht en sfeer hebben beziggehouden: van 17de-eeuwse meesters als Pieter de Hooch en Emanuel de Witte tot de hedendaagse kunstenaar Olafur Eliasson.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Maljers-De Jongh Fonds), de BankGiro Loterij en een particuliere gift uit Rotterdam

Hammershoi De Kamer Met Balkon In Spurveskjul
Stille boodschapper van iets nieuws

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2014, pp. 26-30