De kamer met balkon in Spurveskjul

1911 Vilhelm Hammershøi

Hammershoi De Kamer Met Balkon In Spurveskjul
Kunstenaar
Vilhelm Hammershøi (1864 - 1916)
Datering
1911
Techniek
Olieverf op doek
Afmetingen
51,7 x 61,5 cm
Museum
Museum Boijmans Van Beuningen
Verzamelgebied
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
Periode
1880-1950
Gesteund in
2014
Herkomst
Kunsthandel Daxer & Marshall, München, 2014; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 3750 (MK)

Het schilderij De kamer met balkon in Spurveskjul van de Deense kunstenaar Vilhelm Hammershøi (1864-1916) is strikt genomen geen schilderij, maar een studie voor de achtergrond van zijn zelfportret uit 1911. Echter is het werk wel heel karakteristiek voor zijn oeuvre. Vrijwel zijn gehele carrière schilderde Hammershøi interieurs of uitzichten door vensterramen. De schilderijen hebben een emotionele lading; zelden van mensen voorzien, een bescheiden palet met de voorkeur voor ingetogen kleurcombinaties. Zijn schilderijen trachten een moment van verstilling te verbeelden.

Waarom gesteund

Zoals andere Deense schilderkunst is het werk van Hammershøi een goed bewaard geheim van de Denen gebleven, vooral te zien in Kopenhagen. Daar is pas aan het eind van de 20ste eeuw verandering in gekomen. De National Gallery in Londen, het Metropolitan Museum of Art, het Louvre, en ook het Getty voegden werk van Deense schilders aan hun collecties toe. De kamer met balkon in Spurveskjul past prachtig bij de schilderijen die Vitale Bloch aan Museum Boijmans heeft nagelaten – vaak stil en leeg van aard. Het museum Boijmans van Beuningen verrijkt zijn collectie met deze eerste Hammershøi in Nederland op een buitengewoon zinvolle manier.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Maljers-De Jongh Fonds), de BankGiro Loterij en een particuliere gift uit Rotterdam

Vragen

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Hammershoi De Kamer Met Balkon In Spurveskjul
Stille boodschapper van iets nieuws

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2014, pp. 26-30

Download
Bekijk het werk in context

In het kader

Stoel
1 / 3

Fotografie

Gerhard Richter gebruikte vaak foto’s als uitgangspunt voor zijn schilderijen. De stijl van Hammershøi, zijn gebruik van licht en compositie, liggen eveneens in het verlengde van de fotografie. Richter onderzoekt in zijn werk het verschil tussen de representatie van zowel realiteit en fictie: 'If I paint a photographed object, am I painting something ‘real’?' In De Stoel koos Richter ervoor om een stoel door middel van het gebruik van verschillende kleuren grijs en een bewegingseffect op ‘fotografische’ wijze af te beelden.

Gerhard Richter (1932), De Stoel, 1965. Olieverf op doek, 90 x 70 x 2 cm. Museum Boijmans Van Beuningen

Segal
2 / 3

Meisje door raam kijkend

Het werk Meisje door raam kijkend van George Segal is net zo mysterieus van aard als de interieurschilderijen van Hammershøi. Waarbij het venster fungeert als passage tussen binnen en buiten – een overgang voor het licht, om te zien en gezien te worden. Wat er aan de andere zijde van het venster gebeurt blijft voor de toeschouwer verborgen.

George Segal (1924-2000), Meisje door raam kijkend (hommage aan Rembrandt), 1972. Hout, glas, synthetisch materiaal, gips en textiel, 243,5 x 100,5 x 79 cm. Museum Boijmans Van Beuningen

Oscar
3 / 3

Dépendance

Oscar Tuazon doet in zijn werk onderzoek naar de sculptuur in architecturale zin door een omgeving te ontwerpen die zowel oplossingen biedt als kritische vragen stelt. Zijn werk betreft vrijstaand- sculpturale composities gemaakt van verscheidene soorten hergebruikt materiaal dat vraagtekens zet bij de gangbare manier van construeren. Tuazon is daarbij niet enkel geïnteresseerd in de intrinsieke kwaliteiten die zijn gebruikte materiaal herbergt, maar ook de sociale- en gebruiksfunctie die het materiaal bezit.

Oscar Tuazon (1975), Dépendance, 2013. Hout, metaal, verf en glas, 280 × 420 × 150 cm. Museum Boijmans Van Beuningen