Vincent van Gogh (1853 - 1890)
olieverf op doek
60,5 x 80 cm
Het Noordbrabants Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
veiling, New York (Sotheby’s), 14 november 2017, nr. 46; Het Noordbrabants Museum, Den Bosch, inv.nr. 17808

Van ons allemaal

De Collse watermolen is het eerste schilderij dat Vincent van Gogh maakte in zijn reeks van vier molens. Hij schilderde deze molen in mei 1884, de andere in de herfst van dat jaar. In vergelijking met de andere schilderijen in de reeks en binnen Van Goghs Brabantse oeuvre is Collse watermolen een zonnig en kleurrijk landschap. Van Gogh schilderde de watermolen in werking: het water druipt van het linker rad af. Hoewel Van Gogh geen figuren toevoegde aan de voorstelling, roept de werkende molen een sfeer op van bedrijvigheid.

De Collse watermolen van Van Gogh is zowel voor Het Noordbrabants Museum als voor de regio een aanwinst van formaat, die past binnen de ambitie van het museum om significante topstukken te verwerven en Van Goghs Brabantse periode beter over het voetlicht te brengen. De Collse watermolen is de eerste van deze reeks. Met dit motief plaatste Van Gogh zich in de traditie van 17de-eeuwse landschapsschilders als Jacob van Ruisdael en Meindert Hobbema, kunstenaars die hij bewonderde. Waar veel andere door Van Gogh verbeelde motieven uit het Brabantse plattelandsleven zijn verdwenen, bestaat de eeuwenoude Collse watermolen nog altijd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Alida Fonds en haar Jheronimus Fonds), de provincie Noord-Brabant, het Mondriaan Fonds en dankzij een legaat van H.M.J. van Oppenraaij aan het museum

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Collse Watermolen Bulletin