Molens bij Zaandam

1871 Claude Monet Van Gogh Museum

Monet Molens In Het Westzijderveld Bij Zaandam
Claude Monet (1840 - 1926)
Olieverf op doek
48,3 x 74,2 cm
Van Gogh Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
Kunsthandel Hirschl & Adler Galleries, New York, 2001; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s 503 S/2001

Beschrijving

De Franse impressionistische schilder Claude Monet verbleef in de zomer van 1871 in Nederland. Hij kwam samen met zijn gezin uit Londen, waar hij een jaar eerder naartoe was gevlucht vanwege de inval van het Pruisische leger in Frankrijk. Dit schilderij is ontstaan tijdens dat verblijf in Nederland. De plek kan niet meer precies gelokaliseerd worden. Op het schilderij is het polderlandschap afgebeeld ten westen van Zaandam, dat destijds met houtzaagmolens en schuren was bezaaid. Het werk moet zijn geschilderd vanuit een boot, want we kijken in de lengterichting van een brede sloot. Monet liet zich hier vermoedelijk door de Japanse prentkunst inspireren, want de voorstelling doet nogal plat aan. Daarnaast ontbreekt het traditionele westerse perspectief.

In 2001 verwierf het Van Gogh Museum met steun van de Vereniging Rembrandt twee schilderijen van Monet, het andere is Gezicht op de Prins Hendrikkade en de Kromme Waal in Amsterdam. De kunstenaar was op dat moment al met zestien schilderijen vertegenwoordigd in de Collectie Nederland, maar werken uit de jaren 1870 ontbraken nog. Juist in deze jaren kwam het kunstenaarschap van Monet tot volle wasdom. Dat deze schilderijen ook een Nederlands onderwerp hebben, maakte ze voor het Van Gogh Museum en de Collectie Nederland extra aantrekkelijk.

Aangekocht met steun van de de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel [voorheen: Utrechtse Rembrandt Cirkel], haar Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit [thans: Fonds Nationaal Kunstbezit] en haar Acquoy-Nairac Fonds), het Prins Bernhard Cultuurfonds, VNU, de BankGiro Loterij, het ministerie van OCW, het Mondriaan Fonds, het VSBfonds en de Vincent van Gogh Stichting

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!