Molens bij Zaandam

1871 Claude Monet Van Gogh Museum

Claude Monet (1840 - 1926)
olieverf op doek
48,3 x 74,2 cm
Van Gogh Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
Particuliere collectie (via kunsthandel Hirschl & Adler Galleries, New York), 2001; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0503S2001

Beschrijving

De Franse impressionistische schilder Claude Monet verbleef in de zomer van 1871 in Nederland. Hij kwam samen met zijn gezin uit Londen, waar hij een jaar eerder naartoe was gevlucht vanwege de inval van het Pruisische leger in Frankrijk. Dit schilderij is ontstaan tijdens dat verblijf in Nederland. De plek kan niet meer precies gelokaliseerd worden. Op het schilderij is het polderlandschap afgebeeld ten westen van Zaandam, dat destijds met houtzaagmolens en schuren was bezaaid. Het werk moet zijn geschilderd vanuit een boot, want we kijken in de lengterichting van een brede sloot. Monet liet zich hier vermoedelijk door de Japanse prentkunst inspireren, want de voorstelling doet nogal plat aan.

In 2001 verwierf het Van Gogh Museum met steun van de Vereniging Rembrandt twee schilderijen van Monet; het onderhavige werk en Gezicht op Amsterdam. De kunstenaar was op dat moment al met zestien schilderijen vertegenwoordigd in het Nederlands openbaar kunstbezit, maar werken uit de jaren 1870 ontbraken nog, terwijl het kunstenaarschap van Monet juist in die periode tot volle wasdom kwam. Dat deze twee aanwinsten ook een Nederlands onderwerp hebben, maakte ze voor het Van Gogh Museum en de Collectie Nederland extra aantrekkelijk.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit, haar Acquoy-Nairac Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds), de BankGiro Loterij, het ministerie van OCW, de Mondriaan Stichting, het VSBfonds, VNU en de Vincent van Gogh Stichting

Zie je een fout? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Cassatt The Letter

Kunst in je inbox?

Op de hoogte blijven van schitterende aanwinsten als deze? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.