Molens bij Zaandam

1871 Claude Monet Van Gogh Museum

Claude Monet (1840 - 1926)
olieverf op doek
48,3 x 74,2 cm
Van Gogh Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
Particuliere collectie (via kunsthandel Hirschl & Adler Galleries, New York), 2001; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0503S2001

Van ons allemaal sinds 2001

Monet kwam in de zomer van 1871 naar Nederland, dat hij veel mooier vond dan hij had verwacht. Aan de bevriende schilder Camille Pissarro schreef hij dat zijn verblijfplaats Zaandam zich uitstekend leende om te schilderen: 'Het is allemaal even amusant. Huizen in alle kleuren, molens bij honderden en verrukkelijke boten.' Dit schilderij toont het polderlandschap ten westen van Zaandam, dat met houtzaagmolens en schuren was bezaaid. Het werk is geschilderd vanuit een boot, want we kijken in de lengterichting van een brede sloot. Waarschijnlijk bevond Monet zich op de Zaanse Bovenvaart, die nog altijd bestaat.

In 2001 verwierf het Van Gogh Museum met steun van de Vereniging Rembrandt twee schilderijen van Monet: het onderhavige werk en Gezicht op Amsterdam. De kunstenaar was op dat moment al met zestien schilderijen vertegenwoordigd in het Nederlands openbaar kunstbezit, maar werken uit de jaren 1870 ontbraken nog, terwijl het kunstenaarschap van Monet juist in die periode tot volle wasdom kwam. Dat deze twee aanwinsten een Nederlands onderwerp hebben, maakte ze voor het Van Gogh Museum en de Collectie Nederland extra aantrekkelijk.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit, haar Acquoy-Nairac Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds), de BankGiro Loterij, het ministerie van OCW, de Mondriaan Stichting, het VSBfonds, VNU en de Vincent van Gogh Stichting