Molens bij Zaandam

1871 Claude Monet

Monet Molens In Het Westzijderveld Bij Zaandam
Claude Monet (1840 - 1926)
Olieverf op doek
48,3 x 74,2 cm
Van Gogh Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
Kunsthandel Hirschl & Adler Galleries, New York, 2001; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s 503 S/2001

De Franse impressionistische schilder Claude Monet verbleef in de zomer van 1871 in Nederland. Hij kwam samen met zijn gezin uit Londen, waar hij een jaar eerder naartoe was gevlucht vanwege de inval van het Pruisische leger in Frankrijk. Dit schilderij is ontstaan tijdens dat verblijf in Nederland. De plek kan niet meer precies gelokaliseerd worden. Op het schilderij is het polderlandschap afgebeeld ten westen van Zaandam, dat destijds met houtzaagmolens en schuren was bezaaid. Het werk moet zijn geschilderd vanuit een boot, want we kijken in de lengterichting van een brede sloot. Monet liet zich hier vermoedelijk door de Japanse prentkunst inspireren, want de voorstelling doet nogal plat aan. Daarnaast ontbreekt het traditionele westerse perspectief.

In 2001 verwierf het Van Gogh Museum met steun van de Vereniging Rembrandt twee schilderijen van Monet, het andere is Gezicht op de Prins Hendrikkade en de Kromme Waal in Amsterdam. Destijds bevonden zich van deze kunstenaar al zestien schilderijen in de Collectie Nederland, maar werken van Monet uit de jaren 1870 ontbraken nog, terwijl in deze jaren zijn kunstenaarschap juist tot volle wasdom kwam. Dat beide schilderijen een Nederlands onderwerp hebben, maakte ze voor het museum extra aantrekkelijk.

Aangekocht met steun van de de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel [voorheen: Utrechtse Rembrandt Cirkel], haar Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit [thans: Fonds Nationaal Kunstbezit] en haar Acquoy-Nairac Fonds), het Prins Bernhard Cultuurfonds, VNU, de BankGiro Loterij, het ministerie van OCW, het Mondriaan Fonds, het VSBfonds en de Vincent van Gogh Stichting

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!