Compositie met 3 vrouwen

1924 Carel Willink Centraal Museum

Carel Willink (1900 - 1983)
1924
olieverf op doek
85 x 105,5 cm
Centraal Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
1991
galerie Fricker, Crespières, 1991; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 2549

Van ons allemaal sinds 1991

In dit werk lopen abstractie en realisme in elkaar over. We zien allerlei geometrische vormen, maar ook potplanten en menselijke gezichten en handen. In het midden van de compositie plaatste Willink een dorische zuil, die van bovenaf wordt beschenen door een bundel licht, die echter ook gezien kan worden als een geometrisch vlak. Zo illustreert de 'klassieke' zuil als het ware Willinks poging om met traditionele en abstracte vormen een nieuwe beeldtaal te ontwikkelen.

Dit jeugdwerk van Willink markeert een overgangsfase in het oeuvre van de kunstenaar. Het schilderij ontstond kort na zijn terugkeer uit Berlijn, waar hij geinspireerd was geraakt door kunstenaars als Kurt Schwitters en Vassily Kandinsky. Via het tijdschrift L'Effort Moderne maakte Willink waarschijnlijk kennis met het kunst van de futurist Fernand Léger, wiens invloed duidelijk aanwezig is in Compositie met 3 vrouwen. Mede dankzij de Vereniging Rembrandt kon het Centraal Museum dit sleutelstuk aankopen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt