Kunstenaars
John Heartfield (1891 - 1968)
George Grosz (1893 - 1959)
1919
fotomontage
31 x 23 cm
Museum de Fundatie
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Fotografie en Video
1880-1950
Willem Baars Projects, Amsterdam, 2021; Museum de Fundatie, Zwolle, inv.nr. 14118

Van ons allemaal sinds 2021

Dada-merika is een vroege fotomontage van de dadaïstische kunstenaars George Grosz en John Heartfield (Helmut Herzfeld). De voorstelling is een uiting van de stemming in het woelige en gedemoraliseerde Berlijn van na de Eerste Wereldoorlog. De titel en details als de afbeelding van wolkenkrabbers verwijzen naar Amerika als aanlokkelijk perspectief. Dada-merika is vaak gereproduceerd, maar deze afdruk is waarschijnlijk het origineel. Blijkens de persoonlijke opdracht op de achterzijde schonk Grosz deze afdruk op 14 september 1919 aan de Nederlandse kunstenaar Paul Citroen: ‘Herrn Citron, in herzlicher Erinnerung, George Grosz’.

Dadaïsme is ondervertegenwoordigd in Nederland. Museum de Fundatie richt zich sterk op Duitse kunst, waaronder die uit het interbellum, en om die reden past deze originele afdruk van Dada-merika van George Grosz en John Heartfield uitstekend in de collectie van het museum. Als geschenk aan Paul Citroen verbindt deze afdruk niet alleen drie kunstenaars, maar ook drie landen: de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland, waardoor er vele dwarsverbanden in de verzameling zijn te leggen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Moderne Kunst en haar Van Beekhof Fonds) en de Vriendenloterij

Grosz Heartfield Dada merika
Verlangen naar een nieuwe wereld

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2022, pp. 52-54