De aanbidding van de drie koningen

ca. 1630-35 Jan van Bijlert Centraal Museum

Jan van Bijlert (1597/1598 - 1671)
ca. 1630-35
olieverf op paneel
66 x 53,3 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel J.H. Schlichte Bergen, Amsterdam,1988; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 26363

Van ons allemaal sinds 1988

Het is een aandoenlijk detail: het pasgeboren Christuskind dat zijn eigen cadeau inspecteert. Met een nieuwsgierige blik licht hij het deksel van de fraaie, gouden bokaal waarin koning Melchior hem goud aanbiedt. De koning heeft zijn kroon en scepter op de grond gelegd uit respect voor Christus. Links bovenin zien we de ster die de aardse koningen hierheen heeft geleid. Voor zijn kunst liet de Utrechter Jan van Bijlert zich inspireren door grote meesters uit het buitenland. Net als zijn stadsgenoten Honthorst, Baburen en Ter Brugghen bezocht hij Italië, waar hij werd beïnvloed door het werk van Caravaggio. Dit schilderij vertoont daar nog wat sporen van, maar staat veel dichter bij de classicistische kunst die na Caravaggio in Italië en Frankrijk mode werd.

Het Centraal Museum behoort tot de oudste stedelijke musea van Nederland. Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan in 1988 wilde het museum dit fraaie schilderij van Jan van Bijlert aankopen. Dat was een begrijpelijke wens: van deze kunstenaar bezat het museum in verschillende genres al goede werken, maar een dergelijk verfijnd historiestuk ontbrak nog. Dankzij de steun van de Vereniging Rembrandt kon dit vorstelijke verjaardagscadeau voor Utrecht worden aangekocht.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt