Hendrik Craeyvanger
Ø 2,8 cm
Groninger Museum
Toegepaste kunst en Design
Veiling, Barcelona (Monedalia), 28 mei 2020, nr. 228; Groninger Museum, inv.nr. 2020.0027

Beschrijving

Eeuwenlang waren in Nederland meerdere muntsoorten in circulatie. Deze gouden dubloen is een voorbeeld van een regionale munt die in de periode 1589-91 op het gezag van de Ommelanden (de huidige provincie Groningen) geslagen is. Omdat de stad Groningen toen in handen van de Spanjaarden was, lieten de bestuurders van de Ommelanden deze dubloen door muntmeester Hendrik Craeyvanger in het ‘vrije’ Culemborg slaan. Het uiterlijk van zo’n nieuwe munt was vaak gebaseerd op een ouder, gangbaar type, zodat de munt direct een betrouwbaar imago had. Deze Groninger munt is gebaseerd op de dubbele Spaanse dukaat, of dubloen. Daarom wordt de munt gesierd door portretten van de Spaanse vorsten Ferdinand en Isabella. Op de keerzijde staat een adelaar die met zijn vleugels het wapen van Spanje beschermt. Dat het geen Spaanse munt is, blijkt uit de inscriptie en uit het wapen van de Ommelanden, dat links op de adelaarsvleugel te zien is.

Al sinds 1838 worden door de stad Groningen munten en penningen verzameld die verband houden met de regionale geschiedenis. Uit archiefbeschrijvingen was het bestaan van deze dubloen bekend, maar een fysiek exemplaar was tot kort geleden nooit gesignaleerd. Omdat de Ommerlander muntslag in Culemborg maar kort heeft bestaan, zijn de daar gemaakte munten namelijk heel schaars. Dankzij deze bijzondere munt kan het Groninger Museum in zijn vaste tijdlijn-presentatie voortaan nog beter vertellen over de geschiedenis van Groningen ten tijde van de Tachtigjarige Oorlog.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Groninger Fonds) en het J.B. Scholtenfonds

Groninger museum gouden munt even groot 2021 05 12 085059
Goud voor Groningen