De aanbidding van de herders

1598 Joachim Wtewael Centraal Museum

Joachim Wtewael (1566 - 1638)
olieverf op doek
86,7 x 106,9 cm
Centraal Museum
Middeleeuwen en Renaissance
1935
kunsthandel D.A. Hoogendijk & Co, Amsterdam, 1935; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 7390

Van ons allemaal sinds 1935

Met grote aandacht bekijken de herders het Christuskind. Een van hen heeft een doedelzak bij zich, een ander draagt een lammetje op zijn schouders, waarmee hij symbolisch vooruitwijst naar Christus als de Goede Herder. Onder de bewonderaars bevindt zich ook een os, die zo dicht bij de kribbe staat, dat zijn adem voelbaar moet zijn voor de baby. Omdat de rol van Jozef tot nu toe beperkt is geweest, bevindt hij zich in de schaduw, uiterst links.

Dit schilderij is een uitstekend voorbeeld van de kunst van Joachim Wtewael, die rond 1600 furore maakte met zijn schilderijen in de 'manieristische' stijl. De ietwat geforceerde vorm van deze kunst raakte echter al snel uit de mode, waardoor Wtewael eeuwenlang niet werd beschouwd als een belangrijke schilder. Dat was in 1935 nog steeds zo: deze Aanbidding van de herders kon dankzij een bescheiden lening van de Vereniging Rembrandt worden aangekocht door het Centraal Museum. Inmiddels zijn Wtewael en zijn collega's gerehabiliteerd, waardoor dit schilderij nu miljoenen euro's zou kosten.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt