De Amstel vanaf de Blauwbrug gezien

ca. 1645-50 Rembrandt Rijksmuseum

Rembrandt (1606/07 - 1669)
ca. 1645-50
rietpen en penseel in bruin op perkament
13,2 x 23,1 cm
Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
veiling collectie Jacob de Vos, Amsterdam, 22-24 mei 1883, nr. 384; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. RP-T-1890-A-2410

Van ons allemaal sinds 1883

Rembrandt tekende dit zicht op de Amstel op perkament. Uit de keuze voor dit prijzige materiaal kunnen we afleiden dat de tekening geen studie maar een autonoom kunstwerk betreft. Afgebeeld is het uitzicht in zuidelijke richting vanaf de Blauwbrug te Amsterdam, met aan de linkerzijde een jachthaven met enkele zeilboten. Het huis op palen, rechts voorin, was van de ‘boomwachters’ die de toegang tot de waterweg bewaakten. ’s Nachts sloten zij de gaten tussen de palenrijen in de Amstel af met zogeheten ‘bomen’ (balken). In het echt was die palenrij veel groter dan op Rembrandts tekening. Vermoedelijk zwakte hij dat element af omwille van een ruimtelijker gevoel.

Rembrandt gebruikte niet vaak perkament als drager voor zijn tekeningen. Dat het Rijksprentenkabinet toch een van deze tekeningen tot zijn collectie kan rekenen, is te danken aan het eerste wapenfeit van de Vereniging Rembrandt. Op de veiling van de collectie van Jacob de Vos in 1883 kochten de oprichters van de Vereniging Rembrandt bijna 500 tekeningen, waarvan zeven van Rembrandt. Deze groep tekeningen werd later overgedragen aan het Rijksprentenkabinet, die hierdoor zijn tekeningencollectie in één klap verdubbeld zag worden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!