De Bewening

ca. 1545 Jan Cornelisz Vermeyen Rijksmuseum

Jan Cornelisz Vermeyen (ca. 1504 - 1559)
ca. 1545
Pen in zwart en bruin, zwart krijt
18 x 25,7 cm
Rijksmuseum
Middeleeuwen en Renaissance, Prenten en Tekeningen
Veiling collectie I.Q. van Regteren Altena, Londen (Christie's), 10 juli 2014, nr. 19; Rijksprentenkabinet, Amsterdam, inv.nr. RP-T-2014-62

Beschrijving

De tekening bezit de dramatiek van een middeleeuws passiespel. Ontroerend is het contrast tussen het gebroken lichaam van Christus en het smartelijk gewoel van de overige personages. De tekenstijl, met dicht opeen geplaatste parallelle en kruisarceringen, laat zich goed vergelijken met het handschrift in Vermeyens etsen. Over de voorstelling is een netwerk van rechthoeken aangebracht; dat doet vermoeden dat de tekening een ontwerp is voor een schilderij. Het feit dat sommige figuren gedeeltelijk door de beeldrand zijn afgesneden wekt in de indruk dat de tekening oorspronkelijk groter was. Dergelijke drastische afsnijdingen zijn echter juist een kenmerk van Vermeyens werk

In 2014 en 2015 heeft de Vereniging Rembrandt op de vier achtereenvolgende veilingen van de collectie Van Regteren Altena 31 kavels voor het Nederlands openbaar kunstbezit verworven. De actie deed enigszins denken aan het eerste optreden van de Vereniging in oprichting in 1883, toen meer dan 500 tekeningen uit de collectie Jacob de Vos voor het Nederlands openbaar kustbezit werden aangekocht. Onder de aanwinsten bevindt zich deze tekening van de bewening van Christus.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Stortenbeker Fonds), de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit, het VSBfonds en het Mondriaan Fonds