De bewening van Christus

1535-40 Jan van Scorel Centraal Museum

Jan van Scorel (1495 - 1562)
olieverf op paneel
167,5 x 136,5 cm
Centraal Museum
Middeleeuwen en Renaissance
1930
kunsthandel Johan de Witt Galleries, New York/Den Haag, 1930; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 6450

Van ons allemaal sinds 1930

De man in het witte kleed, die in aanbidding neerknielt bij het lichaam van Christus, is de opdrachtgever van dit schilderij, dat mogelijk als altaarstuk diende in de Petrus- en Pauluskapel van de Sint-Jan te 's-Hertogenbosch. De kop van de opdrachtgever laat zien dat Scorel uitblonk in het schilderen van portretten. Met het weergeven van mensfiguren had de schilder iets meer moeite. Zo is het hoofd van Christus op een vreemde manier verkort. Maar de compositie en de fraaie kleurstelling getuigen evengoed van Scorels grote ambitie als historieschilder.

Jan van Scorel was vermoedelijk de eerste Noord-Nederlandse kunstenaar die naar Italië reisde om de klassieke beeldhouwkunst te bestuderen. Hij keek er ook met grote interesse naar het werk van Michelangelo. Na zijn terugkeer woonde en werkte hij in Utrecht en later in Haarlem. De bewening van Christus is het eerste schilderij van Scorel dat de Vereniging Rembrandt hielp aankopen voor het Centraal Museum. In 1958 werd steun verleend voor Madonna met wilde rozen en in 1980 voor de aankoop van een Aanbidding uit Scorels atelier. In 2014 volgde nog een van Scorels zeer zeldzame tekeningen: De heilige Helena ontdekt het Ware Kruis.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt